Nu știm alții cum sunt, dar noi, când ne gândim la ce studenți faini întâlnim în proiectele Școala de Valori, avem energie de mutat munții din loc, indiferent de cum ne începem ziua. Recunoaștem că uneori mai apelăm și la cafea, dar doar așa, pentru că ne place.

Legenda spune că în perioada 10-12 iulie, 27 de studenți puternici prin minte și spirit, de la universități tehnice din București, Ploiești și Pitești, au fost protagoniștii ediției 2017 a proiectului Academia Holcim – Câmpulung Muscel. 

Tinerii și-au lăsat confortul de acasă pentru 3 zile de participare la proiect. Studenți la București, Pitești și Ploiești, participanții la Academia Holcim – Câmpulung Muscel, urmează cursurile următoarelor facultăți:

  • Universitatea Tehnică de Construcții București – Facultatea de Inginerie Civilă, Facultatea de Ingineria Instalațiilor, Facultatea de Construcții Civile și Facultatea de Inginerie a Clădirilor
  • Universitatea Politehnică București – Facultatea de Mecanică și Mecatronică
  • Universitatea din Pitești – Facultatea de Electromecanică
  • Universitatea Petrol și Gaze Ploiești – Facultatea de Inginerie Mecanică și Electrică, Facultatea de Automatică și Informatică Aplicată

Pentru că învățarea practică desăvârșește cunoștințele acumulate la facultate, studenții au zis DA acestei experiențe de învățare de trei zile, care a cuprins: două zile de ateliere de educație non-formală, împletite cu o zi de vizită la fabrica Holcim – Câmpulung Muscel.

Cum au arătat cele 2 zile de educație non-formală?

Cei 27 de studenți au fost împărțiți în două grupe, fiecare fiind ghidată de către 2 traineri din Școala de Valori. În timpul atelierelor, prin exerciții individuale și de echipă, prin metode și tehnici non-formale, trainerii au sprijinit studenții în procesele de devenire, studenți care și-au dezvoltat următoarele atitudini și competențe:

  • auto-cunoaștere și comunicare;
  • etică, morală, integritate, încredere;
  • abilități de prezentare și persuasiune;
  • rezolvarea problemelor, creativitate;
  • planificare, setarea priorităților;
  • leadership, răbdare, convingere, planificare, perseverență.

Prin lentilele de trainer cu experiență, Ionela Orbișor, unul dintre cei 4 traineri din Școala de Valori implicați în proiect, ne spune că a descoperit tineri cu potențial, avizi de cunoaștere. Pentru a te reîndrăgosti de învățare, nu este nevoie de magie, așa cum se aude în popor. Oamenii au nevoie doar de…o mostră că învățarea poate fi și altfel decât serioasă:

“Am remarcat la studenții cu care am lucrat bucuria de a cunoaște un alt stil de a învăța. Pentru majoritatea, era prima dată când participau la un atelier non-formal, în afara școlii. Au fost fascinați de modul în care Alin, co-trainerul meu, interacționează cu oamenii, fascinați de modul în care putem învăța prin joc. S-au implicat în jocurile de autocunoaștere care au presupus mișcare, în jocurile cu rol de energizer.

Pauzele au fost prilej de dezbateri și povești personale. I-am regăsit cumva dornici să asculte și să vadă viața și din alte unghiuri. Au nevoie în același timp de validare și ascultare. Aceasta a fost și motivația mea de a fi parte din acest program. M-am proiectat în trecut, la viața de student și am regăsit aceleași nevoi și dorințe. Pentru a reuși în orice domeniu, avem nevoie de inteligență emoțională, de acea empatie despre care le vorbim participanților noștri și pe care o dezvoltăm prin jocuri, exerciții de conectare și relaționare.

Pot spune ca la finalul celor două zile am văzut 27 de oameni veseli, încrezători, bucuroși că au regăsit forța interioară, că s-au cunoscut între ei, că și-au readus aminte că putem învăța toată viața și că oamenii sunt diferiți.”

De cealaltă parte a baricadei, găsim studenții la început de drum, bucuroși că au avut parte de această expediție pe tărâmul non-formalului. Aceștia ne-au oferit următoarele păreri despre experiența lor din proiect:

“Aveam cu totul alte așteptări de la aceste ateliere. Am mai luat parte la chestii similare în care făceam lucruri teoretice mai mult, de genul: emițător-receptor-căi de comunicare, cunoaștere prin schimb de roluri, etc. Însă a fost mega-awesome, nu știam despre învățarea prin educație non-formală, sper să mai particip la cât mai multe acțiuni de genul pentru că am plecat cu multe informații despre viață, cum să comunic, să lucrez în echipă, să fiu conectat cu prezentul pentru a trăi clipa.”

“Ultima zi de educație non-formală a fost foarte productivă pentru mine, pentru că mi-am răspuns la multe întrebări legate de lucrul în echipă. Pentru mine, a fost cu siguranță un câștig.”

Participanții au luat parte și la o vizită în fabrica Holcim Câmpulung Muscel, unde au primit provocare să rezolve o serie de studii de caz ce propuneau găsirea de soluții pentru posibile probleme apărute la instalații din fabrică.

“Am fost mulțumit de toată vizita la fabrică, deoarece am văzut practic tot ce am făcut teoretic în facultate. În timpul petrecut cu cei 4 traineri, m-am simțit importantă, am fost implicată și dezinvoltă și m-am pus în situațiile date ca și cum ele ar fi fost reale, deși, de fapt, noi ne jucam. Am învățat să ne respectăm, să nu criticăm, să ne cunoaștem principiile și valorile și să ne depășim limitele. Vă mulțumim!”

“Vizita în fabrică mi s-a părut impresionantă, m-a făcut să îmi doresc să învăț mai multe de la oamenii de acolo.”

“Vizita în fabrică a fost o experiență inedită, în care am regăsit pasiunea din oameni și pasiunea pentru domeniul meu de cunoaștere.”

În vacanța de vară, briza învățării aduce noi perspective atât adolescenților, cât și studenților. Suntem într-o transformare continuă și rapidă, în care din ce în ce mai mulți tineri iau parte la prima lor experiență de educație non-formală, sunt deschiși să experimenteze și să iasă din zona lor de confort. Și toate acestea pentru că educația non-formală se ține de cuvânt. Este un nou mod de a face lucrurile, pliat pe particularitățile fiecărui om, orientat spre autocunoaștere, conștientizare, soluții, învățare din plăcere și multă practică.

Când a fost ultima oară când ai făcut ceva pentru prima oară?

Când a fost ultima oară când te-ai dus cu curiozitate, asumat, să înveți un lucru complet nou pentru tine, știind că vei fi în afara zonei de confort?

Evoluția presupune transformare, transformarea presupune schimbare, schimbarea presupune acțiuni noi, iar acțiunile noi, de cele mai multe ori ne “în afara zonei de confort”, pe care o cunoaștem atât de bine. Vrei să evoluezi? Fă astăzi ceva ce nu ai mai făcut! Așa cum studenții de la Academia Holcim au pășit pentru prima dată în lumea educației non-formale 🙂


*Academia Holcim este un proiect de dezvoltare personală și profesională pentru studenții de la facultățile tehnice. Prin acest proiect, Holcim și Școala de Valori pregătesc viitoarea generație pentru provocările industriei construcțiilor și nevoile de dezvoltare ale societății, formând specialiști și lideri prin experiențe care îi vor ajuta să-și atingă potențialul.