Maria Predoiu, președinte al consiliului director IAA România, specialist în marketing cu o experiență de peste 15 ani în business, a fost omul ce a ghidat procesul de învățare al participanților la iMKreative Camp, tabăra de marketing organizată de Școala de Valori în perioada 3-7 iulie 2017.

Nu ne-am lăsat ghidați de aceasta doar pe perioada taberei, ci ne-am dorit să fim inspirați și motivați de pasiunea și creativitatea acesteia în marketing și comunicare pe termen lung, poate chiar în carieră. De aceea, la iMKeative Camp am stat de vorbă cu Maria despre succesul în industriile creative.

Care sunt ingredientele secrete pentru a avea o carieră de succes?

Maria: Cred că sunt multe ingrediente necesare, cum ar fi curiozitatea sau cum ar fi cunoașterea în domeniul tehnic în care vrei să aprofundezi informația. Le-aș încadra, în termeni largi, în 2 categorii: hard skills și soft skills. Hard skills, din punctul meu de vedere reprezintă fundația, așa cum nu poți fi un doctor bun fără să fi făcut Facultatea de Medicină, fără să cunoști anatomia omului, așa nu poți să profesezi în orice domeniu fără a cunoaște elementele de bază ale domeniului respectiv. Peste aceste hard skills, care țin de domeniul pe care vrei să-l practici, pe care vrei să te dezvolți, cred că în orice domeniu, absolut orice domeniu, este important să-și dezvolți ceea ce se cheamă soft skills. Colaborare, comunicare, inițiativă, curiozitate și setul acesta de aptitudini soft skills te pot ajuta să performezi nu doar în izolare, ca un singur individ, ci și în colectivitate. Suntem o societate de grup și cu cât înaintăm în timp, atât grupul cât și abilitatea de a colabora vor deveni mai importante.

Ce calități trebuie să dețină o persoană pentru a promova cu succes un produs sau pentru a putea intra în această industrie?

Maria: Cred că, în primul rând, trebuie să ai o curiozitate foarte mare pentru a înțelege publicul țintă, pentru a înțelege concurența, pentru a înțelege categorii conexe, mediul de retail. Apoi cred că e nevoie de o abilitate de decison making, un critical decision making. E importantă explorarea alternativelor, e importantă maparea alternativelor pe care nu le poți face niciodată singur, ci trebuie să le faci cu o echipă de experți și apoi, dintre multiplele posibilități, e important să ai abilitatea de a face alegerea cea mai potrivită. Nu există alegeri perfecte sau imperfecte, dar există alegeri care te duc cu un pas mai aproape de obiectiv sau cu un pas mai departe. Cred, de asemenea, că creativitatea este o aptitudine foarte importantă.

Creativitatea, din punctul meu de vederea, se leagă în mare măsură de curiozitate, curiozitatea de a explora.

Din asta vine creativitatea și abilitatea de a dezvolta idei noi. Mai cred foarte tare că e important să ai abilitatea de a aduce lucrurile la viață, în realitatea palpabilă. Una este să te entuziasmezi când îți vine o idee, alta este să te bucuri când reușești să colaborezi frumos într-o echipă. Însă toate lucrurile astea fără exigența de a duce lucrul de la stadiul de idee la stadiul de realitate pragmatică nu înseamnă mai nimic.

Ce ar trebui noi să cunoaștem și care sunt calitățile importante ale unui speaker?

Maria: Vedeți în jurul vostru că partea aceasta de public speaking aproape că a devenit o profesie. Nu cred că este o profesie, cred că este mai degrabă o etapă la care poți să ajungi atunci când ai niște cărămizi la temelie.

Prima cărămidă se numește credibilitate. Ca să poți să vorbești despre o temă trebuie să stăpânești tema respectivă, să o fi experimentat în realitate, să o înțelegi în întregul ei pentru a avea credibilitatea și autoritatea să vorbești despre tema respectivă. Dacă abordezi o temă cu superficialitate cred că e greu să ai o siguranță de sine, reală, și cred, de asemenea, că nu transmiți mesajul cu aceeași putere de convingere cu care poți să-l transmiți când chiar stăpânești subiectul.

Cred că al doilea element care e foarte important este dorința și pasiunea de a te conecta empatic cu audiența. Am văzut speakeri senzaționali care sunt atenți la audiență și stau în legătură cu oamenii cărora le prezintă, sunt acolo, nu sunt acolo, sunt interesați, informația este relevantă, tehnica este cea potrivită, este mai mult pe teorie, mai mult pe exemple practice și multe altele. Abilitatea asta de a te conecta empatic cu audiența este critică din punctul meu de vedere. Bineînțeles, am văzut și speakeri care sunt atât de concentrați pe performanța lor încât neglijează publicul și ajung să fie, în aceeași încăpere, 2 universuri paralele. Speakerii eficienți sunt cei care creează un singur univers.

Evident, mai este o parte care ține de pregătirea subiectului, de structurarea lucrurilor pe care vrei să le spui și partea de energie a livrării, iar astea sunt mai ușor de învățat. Primele două mi se par cele esențiale. Credibilitatea, autoritatea pe care o poți avea stăpânind subiectul respectiv prin experiența personală, prin explorare individuală, prin curiozitatea ta înainte de a veni în fața unor oameni și abilitatea și dorința de a te conecta empatic.

Care sunt 3 valori pe care trebuie să le urmărești pentru a putea face parte din industria marketingului?

Maria: Autenticitate, pasiune – transformată în dorință de efort, dorință de muncă și curiozitate.

De ce ai recomanda unui tânăr să vină într-o tabără ca iMKreative Camp?

Maria: În primul rând vreau să vă spun că eu îi admir foarte tare pe tinerii participanți, că au ales să-și petreacă o săptămână din vacanță într-o activitate care presupune efort și nu doar plăcere. Sper că vor regăsi săptămâna aceasta că efortul și plăcerea se pot combina foarte frumos și sper că vor descoperi că printr-o experiență de genul acesta pleacă mai conturați și cu niște prieteni cu care se vor întâlni la un moment dat și vor lega relații și prietenii pe viață.

De ce le-aș recomanda? Cred că la televizor, pe internet sau social media poți să stai oricând și nu ieși mai câștigat, pe când într-o experiență de genul acesta cred că te provoci și te descoperi și înțelegi un pic mai bine ce îți dorești să faci mai departe. Asta prin experiențe la prima mână și nu prin filmulețe de pe internet. Aici pot adăuga și o metaforă:

Spune cuiva care nu a mâncat niciodată înghețată cât de bună este și vezi cât timp îți ia să convingi o persoană de asta versus a-i da unui om să guste înghețata și să vadă cât de bună este”.

Înveți mult mai repede gustul, gustând.


Interviu realizat de către Sophie Parea – participantă iMKreative Camp