Școala de Valori continuă consolidarea planului de inițiative strategice care vizează modernizarea educației în școlile target din Pilonul Digital al Edu Networks, aflat în al 4-lea an al programului. Toate acestea nu pot avea loc fără transpunerea în practică a instrumentelor SELFIE, DigCompEdu CheckIn și a suitei existente în Pedagogia Digitală. Anul acesta, 80 de școli din rețeaua Edu Networks au dat curs provocării de a participa în demersul nostru centrat pe dezvoltarea capacității instituționale prin utilizarea cu eficiență și eficacitate a instrumentelor menționate mai sus, prin crearea unor noi procese educaționale inovative atât de necesare educației contemporane, axată pe digitalizare. În această fază a programului, acompaniem profesorii acestor școli în procesul de transformare personală de la simplii educatori la experți educaționali versatili, determinați și capabili să conducă programe de transformare digitală în școala lor, inspirându-și colegii mai puțin interesați să li se alăture.

Pare simplu, dar poate fi complicat, pentru că e nevoie de timp, efort susținut și multă reziliență din partea experților educaționali pentru a aplica în școală SELFIE, a utiliza DigCompEdu CheckIn ca instrument de management al performanței sau impune Pedagogia Digitală ca metodologie prioritară în interacțiunea cu elevii. Desigur, este cale lungă până vom vedea impactul, dar micile intervenții prezente creează premise pentru succesul viitor. O nouă abordare centrată pe predarea și evaluarea digitală, prin aplicarea heutagogiei axată pe elev, care reclamă utilizarea feedback-ului ca metodă de evaluare formativă a acestuia, pot face diferența dintre o educație tradițională axată pe profesor și una modernă, centrată pe elev cu scopul de a crește competențele pentru viață.

Heutagogia cunoscută și sub denumirea de învățare auto-determinată, este o strategie de instruire centrată pe beneficiarul programului de învățare. Această practică de predare pune accentul pe dezvoltarea autonomiei, creșterii capacității personale și îmbunătățirii aptitudinilor cursanților. Heutagogia privește spre viitorul în care a ști cum să înveți va fi o abilitate fundamentală, având în vedere ritmul inovației, structura în schimbare a comunităților și cerințele tot mai specifice a locurilor de muncă și calității vieții pe care cetățenii contemporani o reclamă adesea.

În programul nostru ne-am axat pe dobândirea de către profesori de cunoștințe și abilități în lucrul cu instrumentele digitale SELFIE și DigCompEdu CheckIn, cu focus pe dezvoltarea capacității acestora de a-și consolida încrederea în competențele proprii în demersul personal de a întreprinde acțiuni adecvate și eficiente cu scopul de a practica Pedagogia Digitală atât în contexte familiare, cât și necunoscute sau aflate în continuă schimbare.

Metodologia noastră vizează creșterea capabilității profesorilor în a contribui la modernizarea școlii în care își desfășoară activitatea, precum și în efortul de creștere a calității predării, ținând cont de nevoile de învățare ale elevilor contemporani.

Auto-eficacitatea, a ști cum să înveți și a reflecta în permanență asupra procesului propriu de învățare, eficiența în comunicare și eficacitatea în lucrul cu colegii, comunicarea deschisă și empatică cu elevii, creativitatea transpusă în co-crearea spațiilor de învățare, adaptabilitatea și flexibilitatea transpuse în special pentru a-și exersa competențele în situații noi și nefamiliare, precum și valorile pozitive puse în acțiune, sunt doar câteva caracteristici ale expertului educațional care are parte de un program de formare centrat pe heutagogie.

Aceste motive și altele nespecificate justifică demersul nostru prin crearea unui proces de formare în care fiecare participant este responsabil de propriul parcurs educațional, de modul în care alege să-l completeze și să-l finalizeze, pentru ca apoi să-l implementeze în viața reală.

Heutagogia este o practică care ne plasează mai aproape de Educația 3.0, acel stadiu aspirațional marcat de desființarea limitelor informaționale, impuse sau nu în cadrul educației formale, cu scopul de a crea un sistem liber, flexibil și deschis la schimbare continuă, axat pe dezvoltarea competențelor de învățare pentru întreaga viață, pe care elevii contemporani îl reclamă.

Cu toate că tinerii de astăzi sunt catalogați ca fiind nativi digitali și ca atare ne așteptăm de la ei să dețină cunoștințe digitale avansate, se pare că majoritatea lor utilizează tehnologia în scop recreațional și de socializare și nu pentru a învăța-asimila informații noi. Tocmai de aceea, este timpul ca profesorii lor să învețe să-și dezvolte capacitatea de a transforma radical orele de curs, gândind mai întâi strategii de predare-învățare eficiente, pentru ca apoi să folosească instrumentele digitale potrivite predării și evaluării învățării utilizând tehnologia. Astfel, practica didactică se va transforma din una repetitivă și tradițională, centrată pe profesor, într-una captivantă și motivantă, centrată pe elev.

Așadar, profesorii care doresc să țină pasul cu realitatea cotidiană răspunzând nevoilor reale de învățare ale elevilor contemporani, pot începe să folosească cu recurență tacticile educaționale moderne, prin utilizarea SELFIE în școală, DigCompEdu CheckIn pentru a-și dezvolta sau îmbunătăți competențele digitale și nu în ultimul rând, Pedagogia Digitală pentru a practica heutagogia și a se pregăti pentru saltul la Educația 3.0.

Cu Learn4DigitalSkills, profesorul devine principalul agent al schimbării care face ca educația elevilor să fie personalizată, diferențiată și auto-determinată în școala sa.

Aurora Zamfir este profesoară de Limba și literatura română, și director la Școala Gimnazială „Mihai Viteazul”, din Pucioasa, Dâmbovița, și participă de 4 ani la activitățile din Pilonul de Digitalizare desfășurat de Școala de Valori, în programul Edu Networks

În fiecare an, a pus cunoștințele obținute în practică la clasă, având în minte că poate fi unul dintre cei care desființează limitele informaționale prin crearea unui sistem liber pentru elevii săi, care pune accent pe dezvoltarea competențelor pentru întreaga viață, prin digitalizare, iar clasa unde predă s-a transformat într-un incubator.

Doamna director a observat de-a lungul timpului avantajele heutagogiei pentru școala sa: „Profesorii și elevii folosesc experiențele proprii și ale altora și procesele interne (precum reflecția, scanarea mediului, experiența, interacțiunea cu ceilalți și comportamentele proactive și de rezolvare a problemelor). Procesul educațional este bazat pe rezolvarea de probleme, inovare și creativitate. Conținutul învățării poate fi adaptat nevoilor și intereselor oamenilor și explorat prin metode varietate. Profesorul devine facilitator și ghid pentru învățare, iar elevul își determină propria învățare: decide ce să învețe și cum și este susținut de resurse externe, inclusiv de profesor; feedback-ul (oferit constant și constructiv) devine esențial pentru dezvoltarea continuă”.

 Aurora Zamfir recunoaște avantajele pe termen lung pentru profesorii care pun în practică instrumentele SELFIE, DigComEdu CheckIn și Pedagogia Digitală. Mai mult, unii dintre profesorii din școala pe care o conduce au dus mai departe bunele practici dobândite prin intermediul celor trei acțiuni desfășurate în primii trei ani de program Edu Networks.  „În școala noastră există câteva persoane-resursă, care contribuie la creșterea motivației pentru învățarea continuă a colegilor profesori, fiind ei înșiși foarte motivați și interesați de creșterea personală și profesională. Acești colegi sunt în contact permanent cu diferite asociații care livrează cursuri de formare în domenii diverse, începând cu dezvoltarea abilităților tehnice și terminând cu elemente de pedagogie digitală și cu învățarea socio-emoțională.  De asemenea, ei fac parte din diverse grupuri de comunicare, integrând astfel și școala într-o rețea de învățare.(…) Colegul care a decis să se înscrie la un curs, anunță directorul școlii și responsabilul cu perfecționarea că dorește să urmeze cursul respectiv. Dacă acel curs corespunde nevoii de perfecționare/dezvoltare a școlii, atunci se fac demersurile necesare pentru ca acesta să fie decontat din bugetul școlii”.

Aurora Zamfir a observat și că profesorii care participă la aceste ateliere își dezvoltă abilitățile de gândire critică, deoarece au înțeles importanța Heutagogiei, ca pe o practică modernă care face tranziția către Educația 3.0. „Heutagogia încurajează oamenii să gândească critic și să-și dezvolte abilitățile de învățare continuă, ceea ce le poate oferi oportunități mai bune de carieră și de dezvoltare personală. Nu toate informațiile aflate dintr-un curs sunt acceptate ca atare de profesori. Ei încep să investigheze și să aprofundeze acele subiecte care nu le sunt destul de clare și să le compare cu cele descoperite în alte surse. Subiectul devine aprofundat, iar profesorii pot chiar să devină mentori pentru colegii lor, în comunitatea de învățare a școlii. Mai mult decât atât, managerul școlii, adept al heutagogiei, poate include metodele pedagogiei digitale în strategia școlii pe termen lung”.

Autonomia în învățare prin instrumentele digitale ca parte a Educației 3.0 a schimbat modul de raportare la procesul educațional al elevilor: „Elevii noștri din generațiile Z și Alpha sunt la vârsta când simt nevoia de a-și descoperi, de a experimenta și de a-și valorifica talentele și interesele, de a-și descoperi și îndeplini visurile, de a lucra atât independent, cât și în colaborare cu colegii. Experiențele de învățare în care sunt implicați de către profesori au ca rezultat crearea de noi cunoștințe, aducând creativitate și implicare activă condusă de curiozitate (motivație autonomă), prin satisfacerea nevoilor psihologice de autonomie și competență ale acestora. Încurajat de profesorul care promovează implicarea activă și motivarea autonomă a elevilor, copilul/ tânărul își determină propria învățare: decide ce să învețe și cum, asumându-și responsabilitatea învățării și fiind susținut de resurse externe, ceea ce conduce la o abordare proactivă a învățării și a vieții sociale – căci obiectivul învățării este ca elevii să meargă dincolo de rezolvarea problemelor, devenind proactivi”, susține Aurora Zamfir, director la Școala Gimnazială „Mihai Viteazu”, din Pucioasa, Dâmbovița.

Aceste bune practici rezultate în urma aplicării instrumentelor puse la dispoziția profesorilor participanți în Pilonul Digital livrat de Școala de Valori, ca parte a programului Edu Networks, subliniază necesitatea ca elevul să fie în centrul tuturor eforturilor educaționale. Este necesar doar ca profesorii să creeze spațiul propice pentru dezvoltarea personalizată, diferențiată și auto-reglată a elevului, prin digitalizarea predării și evaluării (mai ales formative). Aceste bune practici pot fi utilizate și de alți profesori și/sau directori de unități de învățământ interesați de modul în care își pot îmbunătăți practicile de predare prin utilizarea în școlile lor a instrumentelor SELFIE, DigCompEdu CheckIn și suita existentă în Pedagogia Digitală, puse la dispoziție de programul Learn4DigitalSkills al Școlii de Valori.