Voluntariatul ne face mai buni – cum îi ajută experiența de voluntariat pe tineri

25 February 2021 in Cum sa...

Voluntariatul ne face mai buni, atât în plan personal, cât și în plan profesional. Implicarea într-un ONG sau în acțiuni de voluntariat de la școală/ facultate poate aduce voluntarilor noi abilități și valori, dar și noi oportunități de carieră.

Mai jos, vă povestim, în urma experiențelor unor voluntari și coordonatori de voluntari din cadrul Școala de Valori, cum poate voluntariatul să ajute la dezvoltarea personală și profesională a tinerilor.

Ce este voluntariatul? 

Voluntariatul este activitatea desfășurată de către o persoană în care dedică timp și implicare, și pune la dispoziție pricepere și competențe, cu scopul de a rezolva o cauză în care crede cu tărie, fără să aștepte nimic în schimb. Prin voluntariat, o persoană face o faptă bună, dar se bucură și de consecințe favorabile propriei dezvoltări, cum ar fi:

  • învață să facă lucruri noi, care îl vor ajuta în carieră
  • se perfecționează în realizarea anumitor competențe
  • se alătură unei comunități de unde poate învăța multe, dar poate primi și sprijin emoțional de la persoane cu interese similare
  • se simte împlinit și util, simte că își aduce contribuția la un scop măreț

De când poate începe un tânăr voluntariatul? 

Legea voluntariatului prevede ca vârsta minimă pentru întocmirea unui contract de voluntariat este vârsta de la care o persoană poate fi angajată. Conform Codului Muncii, acest lucru se întâmplă la 16 ani. Totuși, tinerii cu vârsta 15-16 ani pot deveni voluntari, dacă au acordul părinților sau tutorilor legali.

Ce este Legea Voluntariatului și ce este diploma de voluntariat? 

Legea voluntariatului în România precizează că experiența de voluntariat va fi considerată experiență profesională, dar nu vechime în muncă. Astfel, un tânăr care a făcut voluntariat are un mare atu în fața angajatorilor, pornește direct cu o experiență de lucru pe care o poate demonstra și care poate fi factorul decisiv într-un interviu de angajare. Practic, experiența de voluntariat confirmă că acel tânăr are deja niște abilități și competențe, care pot contribui la rezolvarea unor probleme din comunitatea de lucru căreia vrea să se alăture.

Concret, să spunem că tânărul, după experiența de voluntariat pe o poziție de asistent manager, vrea să aplice pentru un post asemănător într-o companie. Experiența dintr-o asociație îi demonstrează angajatorului că acel tânăr a coordonat deja un proiect, a lucrat cu unelte online, știe să țină evidența într-un tabel, este organizat și poate coordona un proiect în care sunt implicate mai multe părți.

Experiența de voluntariat este certificată de o diplomă de voluntariat, un document care se eliberează de către organizația gazdă la finalizarea contractului de voluntariat și descrie activitățile în care voluntarul a fost implicat, perioada și numărul de ore de voluntariat, precum și competențele dobândite.

”Cunosc multe cazuri de voluntari care au reușit să fie admiși la universități de prestigiu sau să fie acceptați în cadrul unor companii cunoscute, având certificarea de participant sau de voluntar în Școala de Valori, povești care ne încălzesc inima și ne fac mândri de acești tineri”.

Elena Vasilică, vicepreședinte Școala de Valori

Experiența de voluntariat 

Tinerii, în urma activitățiii de voluntariat, capătă mai multă încredere în ei înșiși, vor fi capabili să colaboreze în cadrul unei echipe, să își asume responsabilități și să le ducă la îndeplinire în termenii asumati și vor ști să se adapteze mai bine situațiilor de moment.

Pe scurt, în urma activității pe proiectele Școlii de Valori, tinerii dezvoltă abilități importante de planificare, organizare și comunicare, abilități atât de importante pe piața muncii și în viața de adult.

 

 

Voluntariat în Școala de Valori 

La Școala de Valori, avem un loc pentru toți cei care își doresc să facă acțiuni de voluntariat. Ne uităm la ce știe o persoană sa facă, care îi sunt abilitățile, și apoi îi găsim un loc într-un proiect sau în departamentele suport, cum ar fi comunicare sau cercetare”, menționează Elena Vasilică, care are experiență în coordonarea voluntarilor. Voluntarii Școala de Valori oferă suport tehnic în atelierele online, țin legătura cu asociația și participanții, pot fi traineri și pot ajuta la promovarea atelierelor de educație.

Voluntarii Școala de Valori provin din diverse categorii socio-profesionale și sunt de toate vârstele. Practic, oricine își dorește să contribuie la crearea unei educații bazate pe valori poate deveni voluntar în asociație, fie el elev, student, senior, persoană angajată sau fără ocupație.

Poveștile voluntarilor Școala de Valori

Roxana Shabany, una dintre voluntarele Școlii de Valori, descrie experiența ei de voluntariat ca ”un joc strategic pentru copii, unde înveți prin joc și dezvolți competențe fără ca măcar să-ți dai seama”.

Cât a fost voluntar la Școala de Valori, Roxana a ajutat studenții veniți prin programul de schimb de experiențe, Erasmus+, să învețe să se descurce cu limba română, i-a ajutat cu acomodarea și cu adaptarea la cultura noastră prin puterea limbajului. Apoi, s-a implicat și în alte proiecte ale asociației, cum ar fi “Găina care a născut pui vii”, dar și proiectul “Coder Dojo”.

”Eu am ales să fiu voluntar Școala de Valori din dorința de a face o diferență, dar și pentru că mi-am dorit să fac parte din ceva ce depășește binele personal. Primul lucru pe care l-am observat la comunitatea Școala de Valori este că majoritatea celor aflați acolo sunt oameni care își doresc cu adevărat să facă diferența între tineri, în societate și în general în școala românească. Comunitatea este creată printr-un grup de oameni idealiști care cred în valori și idei uitate de mult în viața cotidiană.

Vorbind despre ce am învățat cu alți colegi care fuseseră plecați prin toate colțurile lumii, am înțeles că voluntariatul este obligația fiecăruia dintre noi. Voluntariatul este cel mai bun lucru pe care l-am făcut în primul rând pentru MINE, abia apoi pentru ALȚII.”

Dănuț Deak este un alt voluntar al Școlii de Valori, un tânăr care a participat la unul dintre proiectele noastre, Pepin Teen, și a ales apoi să devină și voluntar în asociație, din pură curiozitate și din dorința de a face ceva util pentru el și pentru ceilalți. Dănuț a fost asistent manager în cadrul proiectului ”Laboratorul de Cariere”, unde a reușit să dezvolte cam toate zonele care îl interesau: ”relaționarea cu oamenii, activități offline, dar și activități de birou care constau în cercetare, informarea participanților și multe alte lucruri care țin de organizarea atelierelor”. Dacă ar putea, ar vrea să schimbe mentalitatea conform căreia voluntariatul este un serviciu suplimentar, inutil, pentru care nu ești remunerat și care nu îți aduce niciun beneficiu. Crede că bunătatea este cea mai mare virtute a oamenilor și prin astfel de activități putem da dovadă de ea și în același timp ne putem dezvolta pe foarte multe planuri fără să conștientizăm.

”Voluntariatul poate fi definit ca un „job al sufletului” prin care am ocazia să împărtășesc și altora cunoștințele mele dobândite în asociație. Înseamnă să uiți pentru câteva momente de propria persoană și să oferi toată atenția celor cu care te întâlnești. Voluntariatul m-a făcut de multe ori să ies din zona de confort, să îmi depășesc barierele imaginației și să fac lucruri la care nici măcar nu m-am gândit vreodată.”

Voluntariatul ne face mai buni, o confirmă atât cei care coordonează activitățile unei asociații, cât și cei care au fost deja voluntari.

Dacă v-am deschis orizontul către frumoasa activitate a voluntariatului, vă lăsăm aici și un link unde vă puteți înscrie ca voluntari în Școala de Valori

Educația prin joc

22 December 2020 in Cum sa...

Din momentul în care ne naștem și pe parcursul întregii vieți, învățăm.

 Învățăm să explorăm lumea care ne înconjoară, învățăm pentru a ne dezvolta calități precum curiozitatea și creativitatea, învățăm pentru a dobândi capacități și abilități, învățăm pentru a ne dezvolta intelectual și emoțional.

Cum învățăm toate acestea? Jucându-ne…

Jocul este o unealtă subestimată atunci când vorbim despre procesul educativ, iar cercetătorii și specialiștii în educație din întreaga lume scot tot mai mult în evidență rolul esențial pe care acesta îl are indiferent de vârstă.

În contextul pandemiei, activitățile din curtea școlii sau șotronul din spatele blocului nu mai reprezintă o opțiune, iar copiii și adolescenții petrec tot mai mult timp în spatele ecranelor pe jocuri pentru telefon sau calculator.

Din fericire însă, digitalizarea vine la pachet cu o mare de resurse educative ce îmbină utilul cu plăcutul ce pot trezi interesul oricărui elev pentru educație.

În cele ce urmează, dragi profesori și părinți cititori, vă vom prezenta o serie de aplicații și platforme în care jocul stă la baza educației, ce pot fi utilizate fie la clasă, fie acasă.

 

1.  I’m a Puzzle

Cu ajutorul platformei I’m a Puzzle, puteți crea propriile jocuri puzzle. Tot ce trebuie să faceți este să alegeți una dintre imaginile puse la dispoziție sau să încărcați propria imagine. Site-ul vă oferă foarte mult control – puteți alege structura puzzle-ului sau dificultatea lui. Opțiunile sunt: puzzle clasic, sub formă de brad, de fagure,de inimă. În plus, există și două variante mai speciale – matematică și test personalizat. Piesele de puzzle apar pe tabla digitală doar dacă elevii rezolvă probleme de matematică sau răspund corect la întrebările pe care le introduceți dumneavoastră.

 

2.  Classtime

Classtime vă pune la dispoziție nu doar puzzle-uri, ci și lecții interactive sub forma unor misiuni colaborative. Astfel, puteți preda lecții care au la bază o poveste, iar toate materialele pot fi proiectate în sala de clasă. Fiecare misiune are la bază o problemă pe care elevii trebuie să o rezolve răspunzând de pe propriile telefoane întrebărilor adresate de dumneavoastră. Misiunea este îndeplinită doar dacă întreaga clasă se descurcă bine. Dumneavoastră veți primi statistici în timp real despre răspunsurile pe care le dau elevii. Toate misiunile sunt deja create, astfel că nu vă rămâne decât să le proiectați și să începeți să vă jucați!

 

3.  KIDIBOT

Kidibot este o platformă românească cu scenarii de învățare pe bază de jocuri în care elevii din învățământul primar intră în ”Bătălia Cunoașterii”. Acest instrument educațional în care jocul stă la bază, poate motiva elevii să învețe și să citească mai mult, punând la dispoziție o vastă bibliotecă de resurse tip teste și jocuri pentru orice materie dorită.  Copiii răspund în joacă la chestionare, dovedind astfel că au citit diverse cărți/lecturi și făcând teste de matematică, geografie, istorie, engleză ș.a.m.d. Citind și învățând, aceștia își pot ajta și echipa să evolueze, creându-se astfel o presiune socială pozitivă.

 

4.  JeopardyLabs

JeopardyLabs vă permite să creați un șablon Jeopardy personalizat fără PowerPoint. Jocurile pe care le faceți pot fi jucate online de oriunde din lume. Construirea propriului șablon Jeopardy este foarte simplă, folosind editorul minimalist ce vă poate pune jocul în funcțiune. Prin intermediul JeopardyLabs, pot fi create jocuri pentru orice disciplină. Un alt aspect interesant este faptul că elevii pot fi împărțiți pe echipe pentru soluționarea aceleiași probleme, favorizând astfel colaborarea dintre aceștia și interactivitatea la clasă.

 

5.  Diffen

Diffen este un site web care vă permite să faceți analize comparate a două lucruri la alegere. Trebuie doar să introduceți denumirile produselor, conceptelor, temelor pe care doriți să le analizați, iar platforma va analiza informațiile de pe internet despre cele două și la final vă va oferi un rezumat pentru fiecare în parte, însă în același timp vă va indica și asemănările și deosebirile. E perfect pentru când elevii trebuie să compare două idei, și așa se economisește și timp!

 

6.  Book Creator

Book Creator este un instrument simplu pentru crearea de cărți digitale. Creați-vă propriile resurse didactice sau cereți elevilor să ia frâiele. Cum? Combinați text, imagini, audio și video pentru a crea povești interactive. Nu contează ce materie sau ce nivel predați, elevii își pot demonstra înțelegerea creând o carte. Scrierea unei cărți este un mod fantastic de a face conexiuni în învățare. Elevii creează un produs finit, iar platforma le oferă un spațiu pentru partajarea învățării lor cu prietenii și colegii.

 

7.  Learning Resource Exchange for schools (LRE)

LRE de la European Schoolnet (EUN) este un serviciu care permite școlilor să găsească conținut educațional din multe țări și de la furnizori diferiți. Acesta a fost dezvoltat pentru a oferi Ministerelor Educației acces la o rețea de depozite de conținut de învățare și instrumente asociate care le permit să schimbe mai ușor resurse de învățare de înaltă calitate. Oricine poate naviga prin conținut în LRE și profesorii care se înregistrează pot folosi, de asemenea, instrumente de etichetare socială LRE, pot evalua conținutul LRE, își pot salva resursele favorite și pot partaja legături către aceste resurse cu colegii lor.

 

8.  Badge Designer

Badge Designer este un instrument prin care pot fi proiectate insigne (așa-zisele, badge-uri) în format digital și este disponibil gratuit. Open Badges sunt un standard online pentru recunoașterea, standardizarea și verificarea învățării.  Platforma este ușor de folosit pentru a proiecta, edita și exporta insignele create, ce pot fi utilizate în semn de recunoaștere a meritelor, eforturilor și realizărilor elevilor.

 

 

 

 

 

 

Cum stimulăm creativitatea elevilor prin teme în mediul online?

9 December 2020 in Cum sa...

E clar – tehnologia e parte din viața noastră, ba chiar e parte din viața școlii. Predăm online, învățăm online și facem chiar și teme online. Însă la un moment dat devine plictisitor să primim poze cu temele scrise pe caiet și simțim nevoia de ceva mai interactiv, mai incitant, care poate motiva elevii mai mult. Bineînțeles, și ceva care îi poate atrage mai mult spre învățare, în special din moment ce mulți dintre ei sunt nativi digitali sau sunt captivați de tehnologie.

Mai jos vă prezentăm câteva platforme pe care le pot folosi elevii pentru a face teme – de la prezentări video la poze, la afișe, desene, construcții cu Lego (nu sunt doar pentru cei mici!) și explorarea Pământului în 3D.

1. Adobe Spark

Adobe Spark este un program pentru prezentări video, 100% gratis. Se pot folosi imagini, clipuri video, audio, text, care pot fi selectate din biblioteca Adobe sau din arhiva personală. Programul funcționează cel mai bine cu videoclipuri de maximum 30 de secunde per diapozitiv. Se pot face chiar și înregistrări audio care să fie integrate cu videoclipurile. În plus, se pot selecta anumite teme din biblioteca Adobe, care să facă automat tranzițiile între scene, să le mute și care să modifice aspectul diapozitivelor. Prezentările pot fi descărcate în calculator, se poate obține link către ele sau pot fi postate direct pe rețelele de socializare sau pe YouTube.

2. PowToon

Și PowToon este o resursă ce poate fi folosită pe gratis. Se pretează mai ales pentru videoclipuri animate, de aceea e bun pentru copii. Se folosește funcția de tip drag-and-drop pentru selectarea clipurilor video, audio sau pozelor pentru a ajunge la un videoclip care durează până la 3 minute. De asemenea, utilizatorii pot folosi șabloane pentru videoclipuri/prezentări din biblioteca PowToon, care pot fi editate după bunul plac. Programul are diapozitive ca Powerpoint, care pot fi considerate scene din videoclip, iar fiecare scenă  poate dura 20 de secunde. Videoclipul se încarcă la sfârșit pe YouTube, de unde poate fi downloadat în format mp4.

3. Desygner

Cu ajutorul Desygner pot fi folosite modele pe gratis pentru a face afișe, flyere, invitații, prezentări, chiar și coperți de cărți, logo-uri, calendare și diplome. Toate sunt editabile, se pot alege culorile, fonturile, mărimile, se poate adăuga sau șterge text. Desygner are o interfață ușor de folosit, mai ales pentru că toate modelele sunt împărțite pe categorii. Pentru a folosi acest site web este nevoie de un cont.

4. BeFunky

BeFunky e un site web 3 în 1, pentru că se pot edita poze, se pot face design-uri grafice și colaje. Fiecare utilizator își poate face design-ul de la zero sau poate edita unul din bibliotecă, aceasta fiind împărțită pe categorii – broșuri, postere, felicitări, invitații. Se poate adăuga sau șterge text, schimba culori, adăugat obiecte. Editarea pozelor implică modificarea gradului de luminozitate, adăugarea de efecte, rame și adăugarea text. Imaginile pot fi salvate în Dropbox sau pe Google Drive.

5. Microsoft Paint 3D

Mai tehnologizat decât clasicul Paint, în Microsoft Paint       3D se poate desena normal folosind instrumentele clasice puse la dispoziție (mai multe tipuri de creioane și pensule). După apăsarea butonului „obiect 3D”, desenul se umflă și apare în format 3D. De asemenea, se pot încărca anumite elemente din biblioteca Paint, adică imagini cu oameni și animale. Se poate colora în întregime forma respectivă, poate fi făcută mai strălucitoare sau mai mată, se poate selecta modul în care să cadă lumina pe ea. Dacă aveți posibilitatea, imaginile se pot chiar printa la o imprimantă 3D.

6. Mecabricks

Mecabricks este o platformă unde pot fi făcute construcții digitale în Lego 3D d. Astfel, sunt disponibile toate piesele create vreodată de compania Lego, iar fiecare utilizator are o masă de lucru unde poate construi. Se pot selecta modele de construcții făcute de alți utilizatori și se pot folosi pentru propria creație sau se poate lua totul de la zero. Copiii mai mari și mai mici pot construi direct pe site, pe gratis, iar construcțiile pot fi vizualizate și de alții, inclusiv de cei care nu au cont pe site, printr-un simplu link. Este o resursă perfectă pentru orele care au tematică tehnică sau inginerească.

7. Google Earth

Copiii pot explora lumea în 3D și pot face chiar prezentări folosind Google Earth. Ei pot adăuga imagini sau videoclipuri lângă anumite obiective turistice pentru a oferi mai multe informații contextuale într-o prezentare și pot desena pe hartă, marcând trasee. Suplimentar, se poate face trecerea de la modul 3D la Street View. Copiii pot să aibă parte chiar și de tururi ghidate în jurul lumii, urmărind prezentările și îndeplinind misiunile lansate de Google Earth – există o mică serie făcută special pentru copii, unde o super-hoață fuge în jurul lumii și trebuie prinsă, iar căutând-o, copiii „vizitează” cele mai importante orașe din lume.

 

Așadar, resursele digitale ne pot sări mereu în ajutor, chiar și când e vorba de teme. Cu siguranță că elevii dumneavoastră vor fi încântați să iasă din rutină și să își lase imaginația să zburde folosind programele menționate mai sus. Și vă garantăm că va fi o plăcere și pentru dumneavoastră să vedeți cu ce idei vin elevii dumneavoastră!