Elevii povestesc despre experiența lor în Academia de Cariere Tehnice: ”am descoperit atâtea lucruri noi despre mine”

17 June 2021 in Cariere

Academia de Cariere Tehnice (ACT by PEPCO) este unul din proiectele Școlii de Valori dedicat elevilor din liceele tehnice, dornici să-și exploreze potențialul și să-și clarifice cum ar putea arăta o carieră în domeniul tehnic sau în alte domenii conexe. În cadrul proiectului au fost organizate 10 ateliere de dezvoltare personală, 3 evenimente inspiraționale de tip Bibliotecă Vie și o vizită virtuală la PEPCO Romania. Astfel, 70 de elevi și-au dezvoltat abilități de comunicare și prezentare, au învățat despre valorile personale, despre organizarea eficientă a timpului, inteligența emoțională, luarea deciziilor, orientarea în carieră, viitorul locurilor de muncă și antreprenoriat. Academia de Cariere Tehnice este organizată de Școala de Valori cu susținerea PEPCO România.

Mai jos vă prezentăm povestea Danielei:

”Bună, sunt Daniela, elevă la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, pe profil economic și pot spune că mă simt foarte atrasă de acest liceu și de acest profil. Eu sunt o persoana mai retrasă și mereu gânditoare, dornică să încerce lucruri noi. Părinții mei reușesc, prin modul lor, așa cum pot, să-mi susțină toate deciziile.

În momentul când am decis sa mă înscriu în proiectul ACT by PEPCO, aveam în gând „or fi câteva ore de training despre locurile de muncă, primesc diploma de participare sau mă simt bine pe moment și aia e”. După ce am primit mesaj că am fost selectată în acest proiect, nu mai știam cum să reacționez, eram foarte entuziasmată și încă sunt. Am început să simt beneficiile atelierelor după prima sesiune de acomodare, când gândurile, obiceiurile, ideile și sentimentul de apreciere față de mine, toate s-au schimbat. Am descoperit că ceea ce îmi doream să devin la început – contabil, nu mă mai pasiona, și cu timpul am descoperit despre mine, cu surprindere, că mi-ar plăcea să devin o asistentă, un nutriționist, un manager de magazin, poate că mi-ar plăcea să lucrez într-un restaurant.

La atelierele Școlii de Valori am avut parte de traineri minunați, tineri, dornici de a ne povesti despre experiențele, eșecurile lor, de a-și acorda din timpul lor, de a face cele mai atractive activități educaționale. Cu fiecare atelier, simțeam cum încep sa mă dezvolt, să reușesc să mă apreciez, să nu-mi fie frică să vorbesc în public, să am încredere în mine și în cuvintele pe care le rostesc și să urmez ceea ce îmi dictează inima. Ce mi-a plăcut cel mai mult la acest proiect a fost faptul că am fost cu toții ascultați și băgați în seama, indiferent dacă erai sau nu implicat, nu am fost judecați, nu am fost grăbiți, iar acele 2 ore îmi doream să dureze mai mult. Am participat la toate atelierele, Bibliotecile Vii și simt cum am evoluat eu ca persoană. Am decis, pe viitor să fiu mai atentă cu mine, să am grijă să nu mă grăbesc și să ascult sfaturile tuturor, dar să decid eu și să-mi asum responsabilități, am înțeles că e util să las și pe alții să vorbească, nu numai eu. Am învățat care este diferența dintre un job și o carieră, ce atitudine să ai la un interviu, cum să fii un om de succes, cum se gestionează banii, ce înseamnă autonomia, cum să reușești să rămâi pozitiv în situațiile mai complicate și să nu renunți la alegerile personale.

După terminarea liceului, vreau să dau bac-ul, iar pe mai departe încă simt că sunt în plină cunoaștere, dar știu un lucru important despre mine, lucru pe care l-am observat în timpul atelierelor și anume, că sunt o persoana energică și plină de creativitate uneori. Pe lângă toate ideile pe care le am în gând, am decis să merg la o facultate care se bazează pe o alimentație sănătoasă și sport. Dar, dacă ceva nu merge în timpul facultății, am planul B: aș putea să devin manager de magazin, asistent medical sau sa fac o școală de bucătari.

Aș recomanda acest proiect oricărei persoane dornice de a se cunoaște mai bine, care va afla că, indiferent de vârstă, nu trebuie să ne oprim din a învăța.

Vreau sa le transmit următorilor participanți sa fie mereu curioși, să participe la toate atelierele și Bibliotecile Vii, pentru că toate se leagă între ele și toate au câte un mesaj de transmis și lecții bune. O să iau cu mine, printre alte învățături, următoarele fraze:

„Cheia succesului este să rămâi curios”;
„Autonomia înseamnă libertate, dar vine la pachet cu responsabilități”;
„Să nu încetezi niciodată să pui întrebări, bune sau penibile, nu te rușina să le spui”.

Gheorghe Ionela Daniela, elevă la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară Fetești, participantă ACT by PEPCO

Elevii povestesc despre experiența lor în Academia de Cariere Tehnice: ”acum sunt mai aproape de viitor”

15 June 2021 in Cariere

 

Academia de Cariere Tehnice (ACT by PEPCO) este unul din proiectele Școlii de Valori dedicat elevilor din liceele tehnice, dornici să-și exploreze potențialul și să-și clarifice cum ar putea arăta o carieră în domeniul tehnic sau în alte domenii conexe. În cadrul proiectului au fost organizate 10 ateliere de dezvoltare personală, 3 evenimente inspiraționale de tip Bibliotecă Vie și o vizită vituală la PEPCO Romania. Astfel, 70 de elevi și-au dezvoltat abilități de comunicare și prezentare, au învățat despre valorile personale, despre organizarea eficientă a timpului, inteligența emoțională, luarea deciziilor, orientarea în carieră, viitorul locurilor de muncă și antreprenoriat. Academia de Cariere Tehnice este organizată de Școala de Valori cu susținerea PEPCO România.

Mai jos vă prezentăm povestea Alexandrei, așa cum a spus-o ea, o elevă care acum este mai aproape de viitorul ei personal și profesional.

”Bună, sunt Alexandra, vin dintr-o familie numeroasă și frumoasă, care mă sprijină când îmi este greu și invers, iar când avem o problema încercăm să o rezolvăm împreună. Sunt elevă la Liceul tehnologic “Paul Dimo”, electronică și automatizări. Am avut ambiția, voința și dorința de a intra la un liceu pe profil de automatizare deoarece îmi place să repar lucruri și să dau viața acestora în sensul de a le face să funcționeze. Din punctul meu de vedere a fi elevă la electronică și automatizări implică cooperare, atenție, distracție, bucuria de a mai fi copil și nu în ultimul rând să învățăm să trăim. Participând la ACT by PEPCO, viața mea s-a schimbat cam în procent de 30%- 35%, deoarece datorită acestei oportunități, acum sunt mult mai aproape de viitor și cu ”capul pe umeri”.

 Motivul pentru care m-am înscris în acest proiect a fost sa îmi dezvolt abilitățile personale. Participând la ateliere am învățat să vorbesc deschis cu oameni fără a mai exista frica, am învățat să cooperez, am învățat să pun un punct de vedere bine delimitat pentru ca toți oamenii cu care interacționez sa mă înțeleagă, mi-am dezvoltat  gândirea critică. Și pentru ăsta va mulțumesc mult. Fără dumneavoastră nu as fi ajuns cine sunt eu acum.

 Cel mai mult mi-a plăcut ca am învățat lucruri noi, dar ne-am și distrat, la fiecare atelier am simțit că aș vrea să vorbesc cu persoanele de acolo la nesfârșit, nu voiam să punem punct conversțiilor. După aceste ateliere, simt că am încredere în mine și mi-am propus să nu mă mai dau bătută în fața problemelor. Testul SDS și fiecare atelier tematic m-a motivat să vreau ”mai mult”, cu ajutorul lor mi-am descoperit personalitatea și abilitățile, am înțeles că mă pot dezvolta învățând zilnic ceva nou.

 Mi-au plăcut mult și discuțiile inspiraționale cu invitații – cărți la Bibliotecile Vii, de la ei am învățat:

– să nu renunț niciodată la ceea ce îmi place să fac;

– fără exercițiu nu există succes;

– să credem în noi ca totul va fi bine și ca orice am face viața merge mai departe;

– sa încercăm mereu lucruri noi;

– sa învățăm sa ne descurcăm singuri fără ajutor deoarece suntem adolescenți și trebuie sa ne construim baza viitorului.

 Aș recomanda cu cea mai mare căldură acest proiect colegilor mei și altor elevi, deoarece există copii care încă nu știu ce îi așteaptă pe viitor, chiar dacă au 16-18 ani, nu sunt pregătiți pentru provocările vieții de adult, iar acest proiect este o șansă de a te dezvolta personal și a fi mai pregătit.

 După terminarea liceului aș dori să încerc admiterea la Academia militară pe un profil care se leagă de instruire sau să fac facultatea de inginerie la Dunărea de Jos, tot pe automatizări deoarece îmi place acest domeniu și când încep un proiect de viitor vreau să-l duc până la capăt. Apoi doresc să-mi găsesc un loc de munca pentru a mă descurca în mod independent.”

 Batog Carmen Alexandra, elevă la Liceul tehnologic “Paul Dimo”, electronică și automatizări, participantă ACT by PEPCO

Viitorul cu un gram de optimism: proiectele de orientare în carieră

26 May 2021 in Cariere

Ce presupun atelierele de orientare în carieră, cum îi ajută pe elevi, ce perspective le deschid

Trăim în era vitezei și de multe ori tocmai asta ne pune o piedică când vine vorba de perspective de viitor. Mai puțin de jumătate dintre elevi au planuri profesionale în domeniul studiat în școală și mulți, firesc pentru vârsta lor, amână să ia o decizie cu privire la profesia lor. În acest context al schimbării pieței muncii, este tot mai importantă orientarea în carieră și alegerea conștientă a unei profesii.

Despre viitorul pe care tinerii și-l pot face cu mâna lor am vorbit și noi cu 3 persoane care ghidează tinerii și îi ajută în trasarea unui viitor cu optimism:

  • Galina Manole – coordonator proiect Academia de Cariere Tehnice, orientare profesională pentru elevii din liceele cu profil tehnologic
  • Luiza Stanciu – psiholog și consilier vocațional în cadrul Șolii de Valori
  • Silvia Luican – fondatoare IziData, compania de cercetare care a realizat mai mult studii privind tinerii pentru care am creat proiecte de orientare profesională.

Hai să vezi cum te pot ajuta proiectele de orientare în carieră, cum poți trece prin etapele emoționante cum ar fi alegerea liceului sau a facultății, dar și cum poți face cele mai bune alegeri în viața după școală.

Cum văd tinerii de la noi din țară viitorul?

Nu mulți dintre tineri au planuri concrete cu privire la carieră, iar asta trebuie normalizat, să nu știi ce vrei să faci în viață este de multe ori blamat și aduce o presiune care poate determina alegeri temporare. Tinerii par sa urmeze motto-ul «enjoying the ride ». Există puține frustrări în rândul tinerilor, cu privire la alegerile făcute – fie că ele au fost alegeri asumate și planificate, fie că ei aleg pur și simplu să se bucure de experiența liceului.

Ce este un atelier de orientare în carieră?

Prin ateliere de orientare în carieră înțelegem un mod interactiv prin care tinerii au posibilitatea de a-și descoperi înclinațiile, de a-și dezvolta abilitățile și de a răspunde nevoilor elevilor, de a fi pregătiți pentru viitorul locurilor de muncă.

Care este scopul unui atelier de orientare în carieră?

În atelierele de orientare în carieră tinerii sunt susținuți și ghidați spre crearea unui viitor profesional care să fie adaptat la abilitățile lor, dar și raportat la evoluția forței de muncă.

,,Noi, Școala de Valori, ne dorim să răspundem nevoilor elevilor de a fi pregătiți pentru viitorul locurilor de muncă. În paralel lucrăm și cu profesorii, care ne susțin în misiunea de a călăuzi tinerii.” – Galina Manole, coordonator proiect Școala de Valori.

Care sunt obiectivele din spatele acestor workshop-uri create pentru tineri?

Din fiecare atelier, elevii au de învățat câte ceva. Printre multe altele, obiectivele cele mai întâlnite pe care elevii le au când vin la ateliere de orientare profesională sunt: conturarea sistemul de valori, dezvoltarea competențelor de comunicare și lucrul în grup, pentru a-și descoperi abilitățile, capacitățile și posibilitățile de dezvoltare a potențialului, să-și identifice dorințele, aspirațiile și obiectivele de viitor și dezvoltarea capacității de a lua decizii.

Cum s-au schimbat lucrurile pentru elevii care au participat la ateliere de orientare profesională?

După participarea la ateliere de orientare profesională, adolescenții își schimbă perspectiva cu privire la propria persoană, descoperă resursele interne de care dispun și conștientizează posibilitățile de dezvoltare și perfecționare a abilităților și competențelor de care dispun. Elevii care participă la acesta ateliere devin mai încrezători în propriile forțe și își dezvoltă abilitățile de comunicare. Reușesc totodată să-și clarifice intențiile, obiectivele și planurile de viitor. Mai pe scurt, își ies din “zona de confort”

Luiza Stanciu, psiholog și consilier vocațional recomandă tinerilor să participe la astfel de ateliere, ,,deoarece pot găsi răspunsuri la multe din întrebările care îi frământă; pot avea parte de experiențe de dezvoltare și autocunoaștere. Fiind implicați activ, pot capta informații utile pe care să le pună în practică în viitor.”

Ce așteptări au tinerii de la viața profesională?

O tendință interesantă în rândul tinerilor cu aspirații ambițioase este să urmeze trasee profesionale care să genereze impact pozitiv in jurul lor – printre tineri, se remarcă un segment tot mai vocal de persoane care spun că « salvatul planetei este o meserie de viitor » sau că « ce și cum faci este mai important decât cât faci».

,,În studiile de piață efectuate în rândul tinerilor, tendința este de a alege domenii care să le placă, observ că pentru tot mai mulți, bucuria devine scop în sine; cu cât sunt mai tineri, cu atât mai hedoniști” –  Silvia Luican, fondator IziData.

Care sunt cele mai mari îngrijorări ale tinerilor când se gândesc la viitor?

Cele mai dese îngrijorări ale tinerilor au legătură cu luarea deciziilor potrivite cu privire la alegerea facultăților/ opțiunilor de studiu; găsirea unor joburi care să le aducă satisfacția personală și siguranța financiară. Pentru ei, lipsa experienței de lucru este un potențial risc pentru trecerea unui interviu.

 Care sunt cele mai căutate profesii de către tinerii de la noi din țară?

Antreprenoriatul este la mare căutare în rândul tinerilor, fie ca este vorba de mici afaceri de familie (pensiuni, saloane de coafor) sau, la unii dintre ei, planuri mai îndrăznețe precum afaceri în transport sau ecologie. Marketing-ul și social media sunt alte două domenii la care aspiră mulți dintre elevi, alături de IT și inginerie. Surprinzător este că apare și agricultura în topul preferințelor pentru începerea unui business.

Viitorul poate fi acea doză de necunoscut pe care o lăsăm să vină în viața noastră, dar poate fi și acea variabilă pe care o putem influența. Educația este componenta principală care poate aduce optimismul mult dorit în viețile tinerilor, iar atelierele de orientare profesională completează întregul demers al tinerilor către un viitor care să-i facă fericiți.

Tu ai vrea să încerci experiența unui astfel de proiect?