Profesorii au dat startul elevilor în carieră și în acest an. Și-au făcut curaj și au urcat cu elevii în „Career Bus”. Acolo, copiii și-au dat seama că în viață nu este important să faci performanță, ci în primul rând trebuie să descoperi cine ești tu, care sunt valorile tale, pentru ce ești bun. Doar așa poți ajunge în jobul la care visezi.

Elevii din proiect au prins repede ideea că responsabilitatea poate fi ca un „combustibil” pentru „Career Bus”, iar atitudinea poate să îi ajute să accelereze către ce și-au propus.

Pentru că în „Career Bus” profesorul are rol de „șofer”, vorbește cu „pasageri”, le explică tot ceea ce văd pe geam, îi pregătește pentru fiecare „stație” și ajung să-și dea seama că prin jocuri pot să capete noi abilități.

Carmen Machidon este profesoară de Geografie și de Limba Engleză la Școala Gimnazială nr. 1, din Balcani, din județul Bacău.  Elevii din clasa a VII-a C au fost ghidați de profesoară în proiectul care i-a ajutat să știe ce profesii vor să aibă.

Dacă la debutul proiectului, copiii nici nu știau ce să răspundă la întrebarea „ce vrei să te faci?”, acum fiecare are câte un job ideal, știu spre ce îndreaptă, așa că întreaga clasă s-a transformat într-o mică societate, pentru că elevii vor să aibă joburi atât de diferite, dar care vin în completare, de la psiholog la avocat, de la polițist la barman sau de la hair stylist la cântăreț.

Iar Carmen Machidon crede că vor reuși, acum au primit un imbold, și-au descoperit drumul, mai au nevoie de „ghizi”, dar acum au în plus abilități de comunicare, derminare, responsabilitate și atitudine. 

Profesoara a învățat prin intermediul proiectul să gândească strategic viitorul elevilor săi, pentru că doar așa a reușit să-i ajute: „Prin perfecționarea metodelor pe care le aplicăm înainte, am descoperit noi metode. Cel mai mult a funcționat cea în care au desenat pe o foaie o insulă. A fost minunat, și-au dezvoltat abilitatea de a comunica, pentru că desenau argumentând, lucru care, din păcate, se face foarte rar la clasă. Cu siguranță, vor fi mai încrezători în a-și susține punctul de vedere, chiar și cei care consideră că nu au înclinație pentru anumite materii. Aici, o simplă linie trasată i-a făcut să se simtă importanți, chiar dacă știu că nu sunt buni, că nu vor face performanță.”

S-a lovit de timiditatea lor, de faptul că nu erau obișnuiți să reacționeze, să aibă atitudine. Cu toate acestea, Carmen Machidon susține că „fiecare activitate a fost realizată pentru a fi atractivă, nu a fost stresantă, totul s-a făcut prin joc. Fiecare activitate care urma sa fie făcută era anunțată printr-un joc. Abia așteptau sa mai facem activități.”

Metodele activate de „Career Bus” i-a făcut pe elevi să se relaxeze, să prindă curaj și să își construiască o idee despre cariera lor. Profesoara povestește cum proiectul le-a activat elevilor din clasa a VII-a C puterea că pot să își conștientizeze propriile nevoi. „Proiectul a fost constructiv, i-a ajutat să aibă o atitudine, înainte nu știau că trebuie să aibă o atitudine, nu știau că trebuie să reacționeze.”

„Career Bus” i-a susținut să-și facă planul de carieră, dar mai sunt multe etape de parcurs, etape care depind de voința tinerilor, un minus pe care îl recunoaște chiar profesoara. „Le lipsește voința, lipsa încrederii, poate din cauza lipsei de responsabilitate, pe care ar fi trebui să o fi învățat până acum, din familie, din școală. Dar, școala din România nu pune accent pe așa ceva, așa că acești copii rămân fără a avea și partea practică a ceea ce noi îi învățăm. Copiii nu își vedeau viitorul, nici nu și-l puteau imagina, dar cu „Career Bus” au conștientizat că pot realiza ceva, cu totul și cu totul altceva.”

Proiectul „Career Bus” este realizat de Școala de Valori cu sprijinul UNICEF, elevii care participă la atelierele din program primesc orientare școlară și consiliere pentru viață cu consilierii de orientare școlară și vocațională/diriginții pentru a-și schița propriul plan centrat pe valorificarea asumată a intereselor și pasiunilor lor