Elevii au nevoie de consiliere în carieră de timpuriu, din gimnaziu, iar proiectul Skills for Life îi ajută pe profesori să le fie ghizi elevilor în primele alegeri care privesc traseul educațional și profesional.  Școala de Valori cu sprijinul Academiei de Studii Economice a organizat evenimentul „Consilierea în carieră de timpuriu pregătește elevii de gimnaziu să-și decidă traseul educațional și profesional”.

Silvia Bogdan, președintele Școala de Valori, a prezentat experiența organizației în consiliere în carieră și orientare vocațională: Experiența noastră ne arată că o orientare școlară/academică eficientă trebuie să înceapă din timp pentru a permite tânărului să aibă acces la informații verificabile și pentru a-i oferi șanse egale și context favorabil pentru a lua decizii în cunoștință de cauză cu privire la viitorul său educațional și profesional, ajutându-l/o să găsească o cale care să i se potrivească în viață”. 

Erika Mihalache, elevă la Colegiul Național Bilingv George Coșbuc, din Capitală, în clasa a XII-a, participantă în proiectul Excepționalii Sector 2, a vorbit în cadrul evenimentului despre nevoia consilierii în carieră din timpul ciclului gimnazial, apoi liceal. Erika nu a beneficiat de consiliere în carieră în școala gimnazială sau la liceu, informațiile despre ce ar putea să devină și le-a luat din activități extrașcolare: „Vreau să urmez Facultatea de Management, din Cluj-Napoca și sper ca abilitățile mele să fie puse în valoare. Școala nu m-a ajutat și nici liceul să-mi dau seama care este drumul meu. Cu toate acestea, am fost norocoasă, pentru că liceul meu este deschis inițiativelor, așa că am pus bazele unei acțiuni de voluntariat. Îmi doresc să merg către management cultural sau educațional și, sunt sigură, că în timpul facultății voi descoperi și mai multe acțiuni care mă ajută să mă descopăr.” 

Marcela Claudia Călineci, consilier școlar și de carieră, și Oancea Ana-Maria, profesor consilier școlar, din cadrul Centrului Municipal București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) au punctat în cadrul evenimentului nevoia de servicii de orientare și consiliere în școli, problemele cu care se confruntă elevii și cum primesc ajutor pentru a se dezvolta personal. 

Marcela Claudia Călineci ne-a explicat cum se desfășoară consilierea la nivel de școli: „În 1991, era un singur consilier în întreaga țară. Acum, sunt 206 la nivelul municipiului București. Consilierea înseamnă prevenție, învățare, cum să ajutăm copiii și părinții să facă față situațiilor de criză. În activitățile noastre punem accent pe descoperirea potențialului, pe contactul pe care copilul îl are cu visul său. Așa că punem copiilor deseori o întrebare sub formă de activități: Ce știi să faci? Noi punem accent pe descoperirea potențialului. Așadar, copiii trebuie să găsească răspuns la întrebarea: Cum să învăț? De multe ori, copiii ne întreabă, și eu cum să învăț?”

Ana Maria Oancea, expert în proiecte educaționale europene pe tema consilierii de carieră, utilizând instrumente inovative în lucrul cu elevii pe tema consilierii ne-a prezentat câteva dintre resursele pe care le pot utiliza profesorii la clasă, cum ar fi Jobland. Ana Maria Oancea ne-a povestit despre copiii care îi calcă pragul cabinetului de consilier școlar, despre cum le este alături să-și rezolve certurile, cum le explică că fiecare membru din echipă are un rol, când ne facem treaba bine atunci echipa are de câștigat. „Avem nevoie de soft skills, fără aceste abilități le va fi greu copiilor când vor ajunge să-și caute un job. Sunt previziuni, care indică faptul că în viitor, angajații vor schimba 4-5 joburi și vor trece de la un domeniu profesional la altul”.

Raluca Livinți, doctor în psihologie și psiholog în cadrul Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră de la Academia de Studii Economice a reiterat faptul că este nevoie de consiliere în carieră de timpuriu. În acest fel, multe dintre cazurile de abandon universitar nu ar mai avea loc, deoarece studenții ar ști care ar trebui să le fie traseul educațional pentru a profesa într-un domeniu care să îi pună în valoare: „Ne-am lovit de foarte multe ori de problema că studenții nu au ales bine facultatea, specializarea. Și de multe ori nu am găsit o soluție pentru a-i ține să învețe matematică, soluția ar fi să conștientizeze înainte de facultate, să fie conștienți unde pot ajunge după terminarea unei anumite facultăți. Mulți nu spun că vor să renunțe, alții cer ajutor, iar noi venim cu argumente pentru a nu întrerupe studiul, le prezentăm beneficiile pe care le pot avea dacă au studii economice”.

Cu o experiență de 12 ani în domeniul Resurselor Umane, Andra Pintican, People Advocate, a punctat importanța cu care ne alegem meseriile și de ce trebuie să le fim sprijin copiilor și elevilor. Totodată, ne-a reamintit de vechile dispute și clivaje dintre generații în legătură cu percepția despre rolul muncii în viața noastră: „Ajut oamenii să-și renegocieze relația cu munca, muncim toxic. De ce am învățat că munca este nașpa? S-a întâmplat la mai toți ca părintele să vină cu bune intenții, dar, din păcate, copilul ajunge să-și construiască un sine fals, în legătură cu potențialul său, pentru a fi pe placul mamei, al tatălui…pentru a fi acceptat. Consilierea în carieră înseamnă să redefinim ce înseamnă munca, discursul nostru nu e suficient și părinții trebuie să se raporteze normal la muncă”. 

Concluzia panelului 1 Consilierea în carieră de timpuriu susține dezvoltarea abilităților și reduce abandonul școlar” a venit de la Daniela Vișoianu, expert educațional, membru al Coaliției pentru Educație, consilier parlamentar și lector universitar în cadrul Universității din București. „Consilierea în carieră este despre a avea un continuu în care stocul crește, să punem cărămidă peste cărămidă, să nu aruncăm la coș tot ceea ce am învățat, se va lega în viitorul nostru profesional. Ce trebuie să îi  învățăm în gimnaziu este atitudinea față de învățat. Unul din patru tineri termină studiile de licență. Acesta nu mai are așteptarea să fie angajat, ci devine creator de locuri de muncă. Mai exact, deține abilități socio-emoționale ridicate, astfel încât este capabil să-și creeze locul de muncă – ocupația”.

Creșterea angajabilității tinerilor în contextul pieței muncii a viitorului, de la elev la angajat entry-level este determinată de consilierea în carieră de timpuriu, tocmai de aceea speakerii din al doilea panel au pus accent pe aceste caracteristici. 

Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România, ne-a explicat cum arată piața muncii în 2023 și cât de ușor își poate găsi un tânăr absolvent un job care să-l pună în valoare: „Invităm companiile să investească și în orașele mai mici. Este foarte important că în orașele mari, copiii au acces la knowledge. Ceilalți nu au acces. Cum să ajungem în orașele mici? Este foarte important ca toți să știe că este foarte important cum își construiesc cv-ul, ne este greu să scriem lucruri faine, dar trebuie să scoatem în evidență calitățile”

Maria Tătaru, Marketing Manager Autonom, companie care vine în sprijinul elevilor prin programe a subliniat de ce au nevoie elevii de suport din partea ONG-urilor, ea a exemplificat cu acțiunile Fundației Autonom. „Fundația Autonom a desfășurat în 10 ani 600 de proiecte. Suntem acolo unde identificăm o cauză, ne dorim să venim în sprijinul celor care au nevoie de noi. Am oferit burse, mentorat și am încercat să aducem grupuri de liceeni alături de noi. De aceea, am creat și proiectul „Devino Autonom”, un proiect care este despre valorile tinerilor, despre cum să-și identifice pasiunile, despre educație financiară și economia viitorului”. 

Georgiana Trifu, directorul general al Centrul pentru Tineret al Municipiului București (CTMB) a sublinia nevoia tinerilor de a fi susținuți în procesul de conștientizare a abilităților și de dezvoltare a competențelor pentru a-și găsi cu ușurință un loc de muncă: „Noi venim în întâmpinarea problemelor tinerilor, mai exact, îi putem ajuta prin intermediul unor instrumente, cum ar fi cursuri de dezvoltare personală, de perfecționare, pentru a putea să-și găsească loc pe piața muncii. Am avut un proiect cu 100%  rată de succes. 49 % dintre participanți s-au angajat, în timp ce 51% au ajuns antreprenori, deoarece mulți tineri devin din poziția de angajat angajator, fac acest lucru dacă simt că au competențe”.

Evenimentul „Consilierea în carieră de timpuriu pregătește elevii de gimnaziu să-și decidă traseul educațional și profesional” face parte din programul „Skills for Life – Set de instrumente de orientare pentru proiectarea vieții”, un parteneriat strategic Erasmus+ în domeniul educației profesionale inițiat în cadrul rețelei europene StartNet și coordonat de Goethe Institut Bruxelles. Proiectul împuternicește educatorii să ofere tinerilor cu vârste cuprinse între 13 și 14 ani abilități de orientare timpurie și abilități de proiectare pentru viață. Consorțiul proiectului este format din Goethe-Institut (DE), Aliseo Liguria (IT), Scoala de Valori (RO), Tracé Brussel (BE), orașul Mannheim (DE), precum și BIBB – Institutul Federal German pentru Educație și Formare Profesională (DE), în calitate de partener asociat.

Până acum, au beneficiat de programul Skills for Life 4000 de elevi și 800 de profesori. Dragoș Belduganu, responsabil parteneriate internaționale: „Prin proiect ne-am propus să dăm o mâna de ajutor sistemului, care să ajungă nu doar la profesori, la consilieri, ci și la diriginții de la clasă care vor sa discute cu elevii ce înseamnă consilierea în carieră”.

Silvia Bogdan a punctat beneficiile programului Skills for Life: „Oferim profesorilor suport în procesul de planificare al planului de lucru cu tinerii, care vizează stabilirea obiectivelor personale școlare, academice și de carieră pe termen scurt, mediu şi lung. Determinăm profesorii/consilierii de carieră să acompanieze tinerii din target în activități de elaborare a unor planuri de inițiative în vederea obținerii rezultatelor viitoare și alegerii unor trasee educaţionale sau de carieră adecvate profilurilor tinerilor cu care aceștia lucrează”.

Mai multe despre programul Skills for Life găsiți aici: scoaladevalori.ro/skillsforlifetoolbox