Proiectul CreȘTEM Viitor îi pregătește pe participanți pentru examenul de Bacalaureat, prin orele de meditații, dar tinerii participă și la sesiuni de mentorat, pentru a afla cum pot ajunge la jobul pe care îl visează sau la statutul social pe care și-l doresc. Mentoratul le va deschide calea spre conștientizare că prin muncă și determinare pot ajunge la bunăstare. 

Proiectul CreȘTEM Viitor i-a adus pe participanți față în față cu mentori din echipa Școala de Valori. Unul dintre aceștia este și Galina Manole, care îndeplinește funcția de delivery manager. Galina crede în puterea mentoratului, pentru că în acest moment, vine să întregească informațiile de care tinerii au nevoie în alegerea domeniul pe care vor să-l studieze sau a viitoarei meserii. „Este important ca elevii să aibă sesiuni de mentorat pentru a discuta care sunt nevoile lor de dezvoltare și a face un plan personal și profesional adaptat nevoilor. Pentru a face acest plan este nevoie ca elevii să-și cunoască propria persoană, punctele forte și punctele slabe, valorile și aspirațiile. Mentoratul vine să compenseze lipsurile sistemului educațional, elevii au nevoie de modele, de profesori care să-și organizeze bine timpul și să-i învețe asta și pe ei. Dar de cele mai multe ori aceste modele uneori lipsesc, așa că tinerilor le este greu să aplice ceea ce învăță. Elevul, care a participat la sesiunea de mentorat susținută de mine, a povestit despre el adevăruri de care uneori ne rușinăm. Am ajuns în vremurile în care avem competențe digitale, dar nu și de comunicare.”

Mentoratul nu este obligatoriu în proiectul CreȘTEM Viitor, dar va menține o relație sănătoasă între elevi și sistemul de educație. Adolescenții sunt copleșiți de provocările aduse de note, de rezultatele școlare, de susținerea examenului de Bacalaureat și uită de ce este necesar să știe să învețe, la ce le vor folosi cele informații. Cei mai mulți dintre participanții la sesiunile de mentorat au simțit nevoia de a pune accent pe învățare, își doreau un plan de evoluție.

Galina a pus accent în sesiunile de mentorat pe pregătirea pentru Bacalaureat și admiterea la facultate, astfel, i-a ajutat pe elevi să înțeleagă importanța traseului profesional și cum pot să-și activeze abilitățile pentru a ajunge acolo. „Mentoratul îi ajuta prin clarificarea parcursului profesional și a pașilor mici pe care trebuie să-i facă, pentru atingerea fiecărui obiectiv din carieră. Poate fi considerat un ajutor pe termen lung, pentru că le influențează parcursului profesional.”

Din păcate, școlile nu organizează sesiuni de mentorat, ele ar putea face legătura dintre nevoile elevilor și implicarea profesorilor, care ar putea deveni mentori. Galina susține că „valoarea sesiunilor de mentorat constă în dezvoltarea unei relații sănătoase și prietenești între elevi și profesori. Dacă ar fi opționale, sesiunile ar putea, cel mai probabil, să crească gradul de implicare și angajabilitate în activități curriculare și extracurriculare, dar și rezultatele educaționale ale elevilor.”

Alexandru Stoinoiu a participat în proiectul CreȘTEM Viitor, ediția 2021. S-a înscris în proiect la insistențele unei colege și nu regretă decizia, pentru că a reușit într-un timp scurt să înregistreze performanțe, să aibă noi abilități datorită atelierelor la care a participat. A decis să spună „Da” și sesiunilor de mentorat, care i-au adus încredere în forțele proprii. „Mentoratul m-a ajutat prin: experiența mentorului, programul și disponibilitatea lui, dar și prin faptul că am reușit să vorbesc, cu o persoana nouă, lucruri pe care nu le spun despre mine de obicei.”

Proiectul CreȘTEM Viitor este la a doua ediție, în primul an, 30 de elevi au trecut prin aproape 400 de ore de mentorat, meditații la materiile STEM și ateliere „Bibliotecă Vie”.