Bunăstarea elevilor este necesară pentru viitorul lor, un copil sau un adolescent fericit în mediul în care învață va da rezultate și la școală, și în viață. Iar această revigorare a societății bazată pe valori începe la clasă, așa că profesorii sunt cei care țin în frâu bunăstarea elevilor, însă nu sunt singurii responsabili de ea. Tocmai de aceea este necesar să răspundem la mai multe întrebări pentru a ne da seama ce înseamnă bunăstarea în școli, de ce este nevoie de ea, care sunt provocările și care sunt beneficiile pentru elev?

Ce înseamnă bunăstarea în școli?

Cu siguranță că dacă am face un sondaj de opinie pentru elevi este esențial să învețe într-un mediu în care sunt fericiți. Bunăstarea înseamnă experiența fericirii, dar și a sănătății, deoarece include sănătatea mentală și fizică, siguranța fizică și emoțională, sentimentul de apartenență, sentimentul unui scop, al realizărilor și, nu în cele din urmă, al succesului.

Bunăstarea este importantă la școală, pentru că mediul de învățăre joacă un rol esențial în sprijinirea elevilor să facă alegeri sănătoase pentru viață și să înțeleagă efectele acestea asupra sănătății și bunăstării lui.  E și mai importantă dacă recunoaștem că de fapt copilăria și adolescența reprezintă perioada critică de dezvoltare a atitudinilor pe termen lung care va duce la alegeri ce ar trebui să țină cont de bunăstare. Deoarece tot ce învață elevul la clasă, adică abilitățile sociale, emoționale, cunoștintele și comportamentele, pot duce către dezvoltarea rezilienței și stabilirea unui model pentru modul în care el va gestiona anumite situații cu care se va întâlni în decursul vieții.

Așadar, școlile cu ajutorul profesorilor pot oferi elevilor informațiile și situațiile pentru a înțelege alegerile cu care se vor confrunta. Doar având abilități intelectuale necesare, precum gândirea crtică, vor putea reflecta într-un mod constructiv asupra alegerilor și asupra societății.

Bunăstarea elevilor sporește motivația, scade probleme disciplinare și crește performanța academică, îmbunătățește satisfacția școlară și va face din elev un adult care se bazează pe valori.

Care sunt provocările?

Dar pentru ca profesorii să poată da mai departe bunăstare trebuie și ei să fie motivați, așa că în strânsă legătură cu bunăstarea elevilor stă bunăstarea cadrelor didactice. Iar dacă ei încearcă să creeze mediul propice pentru dezvoltarea abilităților pentru viață, este necesar ca și societatea să îi susțină, fie că vorbim despre un salariu, care să îi ducă în zona de confort sau de recunoașterea meritelor. La fel de important este ajutorul pe care îl dau ONG-urile sau companiile care doresc să se impline în educație, care vor să le fie parteneri în scopul lor de a aduce bunăastarea în viața elevilor indiferent de locul în clasă, în bănci, în societate. Părinții joacă și ei un rol esențial, dacă susțin demersul, atunci drumul spre bunăstare va fi mai ușor.

O altă problemă, care reduce timpul pe care profesorii pot să-l aloce bunăstării, este reprezetată de conflictul dintre prioritățile școlare, cum ar curriculumul, și accentul pus pe bunăstare. Deoarece profesorii, părinții și societatea sunt tentați tentată să pună accent pe rezultatele academice și nu pe dezvoltarea elevilor. Tocmai de acceea trebuie avut în vedere că școala impune limite de timp, în când este vorba despre notare cunoștințelor, despre examene, pe când bunăstarea este de fapt o luptă de lungă durată cu rezultate culese în decursul întregii vieți.

Cum pot școlile să suțină bunăstarea elevilor?

Susținerea bunăstării elevilor la școală înseamnă a-i ajuta să simtă că sunt cunoscuți și apreciați ca indivizi și că viața școlară are un sens și un scop pentru ei. Și acestea pot fi realizate în următoarele moduri:

  1. Prin susținerea participării la luarea deciziilor semnificative din școală, prin consultări, sondaje de opinie sau alegerea unor reprezentanți. La fel de important este și feedback-ul la clasă, când vine vorba despre modul de învățare, despre activități sau despre subiectele predate.
  2. Școala ar trebui să dezvolte un mediu primitor, în care toată lumea să se simtă susținută și în siguranță prin acces egal la activități semnificative, cluburi sau asociații de interes pentru tineri, dar și concursuri.
  3. Profesorii ar trebui să folosescă metode de predare centrate pe nevoile de învățare ale elevului, pentru a contribui la un climat pozitiv în clasă, așa că ar fi bine să suțină învățarea prin cooperare și să facă activități în aer liber.
  4. Orice activitate curriculară poate fi dezvolată pentru a ajunge mai aproape de elevi prin abordarea problemelor și a nevoilor pe care le au.

Cu siguranță sunt mai multe moduri prin care profesorii pot duce bunăstarea în școală, dar despre vor vorbi Anca Tîrca, consultant în educație și ambasador educational Corint, dar și autorul cărții „Hai cu starea de bine în școală!” și Silvia Bogdan, președintele organizației Școala de Valori, în cadrul evenimentului online: „Cum contribuim la educație? Webinar despre colaborare și bune practici”. Profesorii se pot înscrie aici.

Pentru că promovarea bunăstării la școală este modalitatea prin care arătăm elevilor, educatorilor, profesorilor și părinților că ne pasă și vrem să îi sprijinim. Le oferim astfel beneficii pe termen lung, un fel de card cu tot felul de bonusuri pe care le vor folosi la job, în viitoarea familie, în cercul de prieteni și comunitate.