În cadrul campaniei #TuCeFaciAcum? le reamintim tuturor de acțiunile importante care ar trebui să primeze acum: să se protejeze pe ei și pe cei dragi, să continue să învețe din confortul casei, să descopere un stil de viață nou, să fie creativi și să nu uite să mai se și amuze!

Așadar, ne-am făcut un obicei alături de adolescenții proiectului Pepin Teen realizat de Școala de Valori și susținut de ING Tech România din a ne imagina tot felul de situații care mai de care mai creative ca să nu lăsăm monotonia să se instaleze în această perioadă.

Pentru că știm că există sute de moduri în care IT-ul poate fi definit, am vrut să facem lucrurile ceva mai interesante și le-am propus participanților o provocare ce presupune o incursiune în trecut: Cum ai explica unui om din secolul XVII ce este IT-ul?

                         Astfel, dragă om din secolul XVII, IT-ul este…


1. …Pură magie!

Kevin, elev la Liceul Teoretic Nichita Stănescu în clasa a X-a, ne spune mai în glumă, mai în serios că ar prezenta IT-ul drept o magie, dar cu o grijă deosebită pentru a nu stârni nedumeriri ale colectivității din acea perioadă, despre care se știe că era foarte conservatoare!

Mihai din clasa a XI-a de la liceul Teoretic “Ion Ghica” Răcari și-ar contura răspunsul pe aceleași coordonate în care magia devine motivul recurent:
Nu cred că aș putea explica IT-ul unei persoane din secolul XVII fără a mai fi explicat și alte sute sau mii de concepte. Ca să explici ceva așa de complicat ar trebui să înțelegi și tu ce se întâmplă la cel mai mic nivel și sunt sigur că nu am toate cunoștințele necesare pentru acest lucru. Dar dacă sunt nevoit să comunic ceva acelui om din secolul XVII ar fi că poate să gândească la IT ca la un fel de vrăjitorie sau magie neagră.”

2. Un nou dialect!

Așa și-a imaginat Andrei, elev in clasa a X-a la Colegiul Național Nicolae Titulescu Pucioasa că ar putea face lucrurile clare pentru prietenul lui din secolul 17:
“ Păi, pentru înțelesul oamenilor din secolul XVII, IT-ul ar fi o limbă nouă prin care se poate crea și comunica cu diverse mașinării/utilaje pentru a simplifica munca oamenilor.”

3. Un oraș medieval!

Andrei, elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic Dante Alighieri, a creat o legătură inedită între orașele medievale și IT. Iată explicația lui:

“IT-ul este ca un oraș din evul mediu: cel care scrie codul, respectiv regele, deține toată puterea, iar fiecare variabilă din cod este un omuleț din acel oraș. Fiecare omuleț are scopul său unic în oraș, așa sunt și variabilele.”

4. O foaie de calcul…mai complexă!

Vlad, elev al Liceului Teoretic “Ion Ghica” Răcari în clasa a XII-a  și-a folosit creativitatea la maxim și a creat o situație cât se poate de palpabilă în răspunsul lui. 

Conversația dintre el și prietenul ipotetic din secolul XVII ar decurge cam așa:
Pentru început, vreau să spun că îmi imaginez „n” puncte de vedere din care poate fi abordat acest subiect (circumstanțele în care îi vorbesc omului respectiv, vârsta și statutul pe care le are, etc), însă eu voi alege următoarea situație : am rămas cumva blocat în anii 1600, însă din fericire sunt într-un orășel civilizat și vorbesc cu un tânăr student de vârsta mea. În primul rând, i-aș explica situația mea actuală, cerându-i puțină încredere și să îmi explice ce cunoștințe deține. În continuare, după o discuție elaborată în care mi-aș ajusta modul de vorbire pe măsura cunoștințelor sale, i-aș vorbi despre ce îmi plăcea să fac în secolul meu : IT-ul. Pentru conveniența acestei discuții, vom presupune că toată acțiunea se întâmplă după anul 1623, când s-a inventat mașina de calcul. I-aș reaminti acest concept și l-aș extinde exponențial, explicându-i cum în secolul meu există astfel de lucruri, chiar și de mărimea unui caiet, care fac calcule inimaginabile pentru el, la viteze incredibile într-un timp efectiv mai scurt decât „ai zice pește”, iar că IT-ul este „știința” care se ocupă cu orice legat de acele mașinării (pe care noi le-am numit calculatoare deoarece este mai convenabil și derivă de la cuvântul „calcul”, însemnând tot mașină de calcul, însă într-un singur cuvânt), și că de obicei se împarte în două categorii : cea care se ocupă cu construirea „corpului” său, și cea care se ocupă cu gestionarea gândirii respectivei mașinării, învățând-o ce calcule trebuie să facă. În continuare, pentru a-i crea o perspectivă puțin mai clară despre cât de important este IT-ul, aș adăuga faptul că datorită, sau din cauza, acestei științe, multe meserii care lui i se par fundamentale și obișnuite dispar și sunt înlocuite de astfel de „super mașini de calcul” care fac respectivele treburi de mii de ori mai bine decât un om, astfel evoluția având o rată care crește în fiecare zi”

5. Inexistent în secolul XVII!

Cam atât de onestă ar fi explicația lui Marin din clasa a XII-a de la Colegiul Național Ion Maiorescu, care a înțeles în această perioadă cât de importantă este siguranța proprie și ar acționa în consecință:
“Nu îi explic, nici nu îi arăt, o să creadă că sunt un eretic și cheamă inchiziția!!! ????????????”