Florina Fabian s-a alăturat Asociației Școala de Valori ca trainer, în prima ediție a proiectului Career Bus, și a rezonat cu misiunea proiectului: de orientare și consiliere în carieră a tinerilor, pentru că i-a adus aminte de perioada în care chiar ea era elevă de gimnaziu și avea nevoie de a fi îndrumată către profesia care să-i aducă împlinirea.

Acum este managerul de proiect Career Bus și ne-a explicat cum a ajuns să coordoneze întreg proiectul:„m-au impresionat foarte mult poveștile de viață ale copiilor din școlile partenere UNICEF în care am ajuns. Mi-am dorit să pot să mă implic la capacitate maximă, pentru a-i ajuta să-și găsească drumul. Cred că este primordial ca orice copil din România să poată avea parte de această îndrumare.”

A încercat să aducă în proiect cât mai mulți elevi din județul Bacău, a venit cu argumente peste argumente pentru ca profesorii să fie parte în proiect și a reușit, acum simt că împreună aduc schimbarea în viețile copiilor, prin consiliere și orientare în carieră. Așa că elevii au devenit conștienți de necesitatea unei profesii, de nevoia de a avea cunoștințe solide și de a ajunge la liceul potrivit cu personalitatea și dorințele lor. 

Florina ne-a explicat care sunt caracteristicile unui manager de proiect: „comunicarea, asertivitatea și proactivitatea, având în vedere faptul că trebuie să argumenteze misiunea proiectului și să comunice pe limba elevilor”. Un manager de proiect își va dezvolta constant competențele pentru a răspunde nevoilor grupului țintă și pentru a putea uni toate componentele proiectului astfel încât elevii să beneficieze de activități. Așadar, managerul de proiect se dezvoltă personal și profesional, pentru că învață „ce înseamnă să coordonezi o echipă de oameni, să-ți asumi deadline-urile și, de asemenea, cu siguranță, m-a ajutat să îmi cresc coeficientul de inteligență emoțională.

Un manager de proiect trebuie să fie convingător, să poată da răspunsul care să-l convingă pe elev sau pe profesor să ia decizia de a se alătura proiectului și de a înțelege importanța participării sale. Rezultatele nu se vor vedea imediat, proiectele de orientare și consiliere în carieră îi ajută pe elevii de gimnaziu să parcurgă acele etape de educație pentru a ajunge la profesia care li se potrivește. 

Din poveștile Career Bus, Florina și-a amintit că cea mai des întâlnită situație, prin care elevul își justifică absența de la ateliere: „<<Eu pierd mai mulți bani în aceste 2 ore de activitate, deoarece ar fi trebuit să fiu pe câmp să am grijă de oi>>, după fiecare situație de acest gen urmează discuții în care în care încercăm să îl facem să conștientizeze că a participa 2 ore la o activitate îi va aduce un câștig mult mai important, doar că pe termen lung. Lupta cu mediul din care provin copiii reprezintă cea mai mare provocare, este o luptă care se duce, de cele mai multe ori, cu fiecare participant  în parte, deoarece trebuie să ajungem în punctul în care să-și dorească să se dezvolte și să își depășească condiția.”

Florina își ia puterea din poveștile sutelor de copii care trec prin Career Bus, întâmplări impresionante, trăiri uimitoare, pentru că realitatea cotidiană a acestor elevi nu este ușoară. Proiectul îi ajută să treacă dincolo de ce este acasă, de perspectivele pe care le au acum. Cu ajutorul activităților, copiii învață că este foarte important ce fac în timpul lor liber și cum își dezvoltă abilitățile. 

Managerul de proiect și-a amintit răspunsurile copiilor la întrebarea: „Ce ai face dacă ai avea o anumită sumă de bani?”, iar unele, cu siguranță, te uimesc și pe tine:

„Aș cumpăra un frigider pentru familia mea, uneori se strică mâncarea și rămânem nemâncați.”

„Aș investi în biblioteci ca oamenii să fie mult mai educați.”

„As investi în spitale. Așa ne-am asigura că cei dragi nouă ar avea parte de îngrijirea corectă.” (iar fetița care a spus acest lucru își pierduse ambii părinți la un interval de 3 luni).

O altă elevă de clasa a VIII-a a spus că „toți banii i-ar da unei colege de clasa a II-a care nu avea ce să mănânce și căreia i-a dat jumătate din sandwich-ul ei.”

Un copil nu a venit la o activitate din proiect deoarece nu avea cum să ajungă la școală în ziua aceea. „De fiecare dată, când plouă, casa lui rămâne izolată din cauza unui râu.”

Un manager de proiect educațional parcurge sute de kilometri pentru a ajunge la o anumită școală, dintr-un sat de care nici nu auzise până atunci, „dar efortul este răsplătit”, susține Florina. „Un job de acest fel te face să simți că ai o contribuție semnificativă în dezvoltarea personală și profesională a sutelor de copii cu care interacționezi. Dacă măcar un copil ajunge să-și pună o întrebare care să îl ajute în dezvoltare sau l-am făcut să-și dorească mai mult, pentru mine personal este suficient. Înseamnă cu nu am parcurs degeaba 100 de km pentru a ajunge la acea școală, la cei copii.” 

Florina știe să descifreze poveștile copiilor, pentru că viața ei este o poveste, care are la bază o familie compusă din 7 frați, care a învățat-o cel mai important lucru din viața sa – cei 7 ani de acasă. Traseul ei profesional arată că îți poți găsi jobul potrivit după ce treci prin transformări multiple, unele de necrezut, altele foarte interesante, toate ducând către locul în care este nevoie de noi. 

Florina este de profesie doctor inginer și a început să lucreze chiar din timpul liceului, la o spălătorie auto, unde făcea curățenie, apoi a început să facă voluntariat și să se apropie de oameni, să le împartă bunătate și să înțeleagă nevoile comunității. Au urmat alte joburi, a coordonat Departamentul de secretariat general al Federației Tinerilor din Bacău, care a organizat evenimentele pentru Capitala Tineretului în România în anul 2017. Au urmat alți 3 ani în care a coordonat un proiect de prevenire a traficului de persoane din Regiunea Moldovei. 

Toate aceste încercări au adus-o pe Florina alături de noi, în proiectele Școala de Valori, deoarece educația poate schimba vieți, poate să construiască drumuri la care copiii nici n-au visat. Tocmai de aceea se dedică 100% proiectului Career Bus, pentru că este sigură că va schimba viitorul României prin miile de copiii care ajung să știe cine sunt datorită proiectului și astfel reușesc să pășească fără teamă spre jobul la care visează, indiferent că vor să devină mecanici auto, militari, IT-iști sau artiști.