Știai că la nivelul Europei, România se află în primele trei țări cu cea mai mare rată de abandon școlar? Conform unui studiu UNICEF din 2017, doar 4 din 5 copii din România termină clasa a opta, iar 7 din 10 termină liceul sau o școală profesională.

Deși educația este finanțată de stat și este obligatorie până la vârsta de 16 ani, datele arată o rată mare de abandon școlar, în special în timpul tranziției de la un ciclu educațional la altul (în jurul vârstei de 14 -15 ani, înainte de a continua studiile și de a merge la liceu). Cei mai mulți dintre tinerii afectați provin din zone rurale, din familii defavorizate și din familii care au migrat parțial în străinătate.

Tinerii în căutarea pasiunilor

O problemă majoră a elevilor este lipsa activităților extracurriculare. Dintr-un studiu realizat la noi în țară de cei de la IziData, pe 130 de elevi din clasele a VIII-a care locuiesc atât în mediul urban, cât și în cel rural, reiese că valorile și interesele sunt destul de confuze pentru tineri. Sistemul educațional este principala lor prioritate și nu prea mai au timp pentru hobby-uri. Când au fost întrebați care sunt interesele lor, 62% dintre elevi au răspuns activități sociale cu prietenii și familia, pe când 35% au răspuns social media (Facebook, Instagram, Tik tok). Pe măsură ce discuția avansează, aceștia încep să își descrie interesele ca fiind materii școlare și, în cele din urmă, cei mai mulți dintre ei recunosc faptul că nu au găsit încă ceva “care să îi pasioneze”.

În cadrul aceluiași studiu, elevii au fost întrebați ce simt în legătură cu viitorul apropiat (liceul) și viitorul îndepărtat (cariera). În urma discuțiilor, e clar că viitorul apropiat este mai previzibil, majoritatea elevilor fiind deciși asupra a ceea ce vor să facă. Viitorul pe termen lung este mai puțin previzibil în ceea ce privește propria decizie, după cum urmează:

  • 87% știu ce liceu vor să urmeze, iar 78% cunosc și profilul pe care vor să-l studieze
  • 51% știu ce meserie doresc și 45% declară că au obiective clare în ceea ce privește parcursul lor profesional

Orientarea în carieră

Așadar, problema orientării profesionale are un impact direct asupra fenomenului de angajabilitate a tinerilor (Paul, 2013). După cum au menționat într-un studiu, Martinez și Dănălache (2008), “realitatea actuală arată că principala problemă a tinerilor nu este găsirea unui loc de muncă, ci mai degrabă obținerea unui loc de muncă cât mai stabil și adecvat pentru individul în cauză.”

De aceea, identificarea la timp a nevoilor de consiliere în carieră poate fi soluția durabilă prin care tinerii să își găsească menirea și fericirea în viitorul îndepărtat.

Dar ce înseamnă această orientare în carieră? Ei bine, conform definiției date de UNESCO (2000), orientarea în carieră poate fi definită ca fiind procesul prin care un individ este asistat în descoperirea, acceptarea și utilizarea adecvată a abilităților și intereselor sale, în conformitate cu aspirațiile și valorile sale.

Uite câteva dintre beneficiile orelor de orientare în carieră:

  • Autocunoaștere, dezvoltare personală și satisfacţie profesională;
  • Definirea clară a obiectivelor profesionale;
  • Identificarea și explorarea opțiunilor de carieră;
  • Înțelegerea pieței muncii;
  • Identificarea punctelor forte;
  • Realizarea unui plan de acțiune pentru îndeplinirea obiectivelor de carieră;
  • Creşterea motivaţiei pentru învăţarea şcolară şi învăţare în general;

Elevii care nu-și încheie studiile riscă să devină candidați neatractivi în ochii angajatorilor, limitându-și drastic opțiunile de carieră. Tranziția elevilor de la un ciclu de învățare la altul ar trebui să fie una lină, iar ei să conștientizeze cât mai timpuriu oportunitățile pe care le-ar putea avea după finalizarea școlii”, explică Silvia Bogdan, președintele organizației Școala de Valori.

Echipa Școala de Valori, în parteneriat cu UNICEF România, derulează în prezent proiectul „Career Bus”, în unitățile de învățământ gimnazial. Proiectul își propune să facă tranziția de la gimnaziu la liceu mai ușoară pentru elevi și să-i ajute pe aceștia să descopere ce fel de profesii ar putea îmbrățișa după finalizarea cursurilor și cum anume și-ar putea găsi cel mai bun loc pe piața muncii din România.

Elevii participă la ateliere precum „Joburile Viitorului” și trec printr-o testare specială (SDS), care îi ajută să își descopere interesele, dar și cum își pot transforma pasiunea în carieră. Proiectul vizează și pregătirea cadrelor didactice, care îi ajută pe elevi în tranziția din ciclul gimnazial către cel liceal prin ateliere online unde dobândesc instrumente noi de formare. Cu ajutorul acestor instrumente, profesorii descoperă cum anume pot crește motivația elevilor și cum îi pot direcționa pe aceștia privind perspectivele de carieră. Atelierele sunt interactive și create astfel încât elevii să-și poată identifica singuri valorile și punctele forte prin intermediul jocurilor.

În urma studiilor realizate la noi în țară, profesorii și elevii au menționat că este nevoie de o abordare mai profundă a problemei orientării în carieră și, prin urmare, ar participa în mod voluntar la ateliere sau cursuri în care pot dobândi competențe și un sentiment de comunitate în abordarea acestei probleme.

 

Vrei și tu să faci parte din marele puzzle al sistemului educațional? Află mai multe despre Carrer Bus aici iar dacă vrei să fii parte din schimbarea statisticilor îngrijorătoare menționate anterior, află cum te poți implica aici.