Pasiunea este atributul principal al unui antreprenor, este concluzia tinerilor care fac parte din proiectul PepinTEEN realizat de Școala de Valori cu ajutorul ING Tech Romania. Iar creativitatea și răbdarea, managementul timpului și o comunicare eficientă pot aduce rezultate nebănuite. Deocamdată tinerii din Cluj-Napoca, Iași, București și Brașov ne-au povestit ce înseamnă pentru ei proiectul, ce le-a adus, ce i-a învățat, care sunt provocările și cum fac primii pași către antreprenoriatul social. Ba mai mult, recunosc deja că în cele câteva luni de proiect și după atelierele de educație centrată pe valori, pe creativitate, digitalizare sau gândire critică simt că sunt mai „bogați”. Și „au capitalul” necesar pentru antreprenoriatul social.

Cristiana Chiroboce, care face parte din echipa PepinTEEN Brașov, crede că în fiecare dintre noi există ADN-ul unui antreprenor, iar principala caracteristică a unui om de afaceri ar fi pasiunea, pentru ceea ce face. „O altă abilitate pe care am exersat-o este creativitatea care reprezintă pur și simplu potențialul de a crea, însă cu alte cuvinte, prin creativitate am parte de inovație și de o nouă viziune asupra creării propriului drum spre succes. De asemenea, răbdarea este un aliat important atunci când vine vorba de abilități antreprenoriale. O altă abilitate pe care am reușit să mi-o formez este convingerea, cu cât reușesc să dezvolt argumente și să transmit ideile concis, cu atât pot câștiga mai ușor încrederea celorlalți. Că tot veni vorba de încredere, în urma atelierelor am învățat că dacă vreau să am propriul hub educațional trebuie să cred în mine. Să fiu mândră de mine și să-mi cunosc potențialul, să-mi transform punctele slabe în puncte forte sunt trăsături pe care am reușit să mi le formez.”

PepinTEEN este un proiect al tinerilor curajoși, care vor să-și pună amprenta în societate. Vor să devină antreprenori sau angajați cu idei îndrăznețe, care să știe să comunice și să fie un membru al echipei sau un lider pe care cei din jur se pot baza. Iar atelierele care s-au desfășurat până acum le-au adus entuziasm prin intermediul momentelor de relaxare.

Mihaela Borzos, tot din echipa PepinTEEN Brașov, crede că proiectul i-a adus oportunitatea de cunoaște tineri cu energie pozitivă „dornici să împărtășească cu tine ce știu ei mai bine, în al doilea rând absolut tot ce înseamnă acest proiect îmi place. Îmi place că la fiecare atelier învăț cât mai multe lucruri noi, jocuri noi, îmi place ideea de a construi un HUB educațional.

Claudia, din echipa de la București, este sigură că proiectul reprezintă „oportunitatea ideală de a întâlni oameni implicați și dornici de schimbare. Un aspect  care m-a impresionat este implicarea  fiecărui trainer care ne oferă prin intermediul diverselor activități interactive informații valoroase”.

Atelierele soft și hard i-au făcut să-și dorească să acumuleze cât mai multe cunoștințe, să devină mai buni când vine vorba despre pasiunile lor. Așa se face că mulți dintre participanții la proiect vor să dea mai departe din experiența lor. Karina, membră a echipei din București, recunoaște că cel mai mult PepinTEEN i-a dezvoltat spriritul de echipă, astfel abilitățile dobândite sunt mult mai valoroase dacă ai lângă tine o echipă „închegată”. „Este un sentiment minunat să ne ajutăm unii pe ceilalți cu orice fel de problemă și să lucrăm împreună, pentru a rezolva fiecare task. Mi-aș dori să pot să le ofer tuturor același sentiment de apartenență și de incluziune pe care îl simt eu atunci cand apelez la echipa mea pentru orice.”

 Chiar dacă îi despart sute de kilometri, tinerii gândesc aproape la fel. Bianca, din echipa PepinTEEN Cluj-Napoca, vrea să dea mai departe ideea că „în fiecare dintre noi există mii de resurse care pot fi puse în valoare, în diferite contexte. Totul stă în a avea mediul favorabil și în a te lăsa să trăiești experiența. Vreau să împart cu ei vibe-ul bun și energia, acolo unde energia este bună, oamenii se pot ocupa doar de a fi ei, cei naturali.”

 Tinerii descoperă acum că antreprenoriatul poate să însemne mai mult decât un profit, pentru că antreprenoriatul social este îndreptat către comunitate, către valorificarea și dezvoltarea comunității prin „produsul-idee” pe care o livrează.

 Andrada face parte din echipa PepinTEEN Cluj-Napoca și a înțeles deja de ce sunt importanți antreprenorii și trebuie să existe o legătură între ei și evoluția comunității. „Cred că antreprenoriatul social are potențialul de a aduce schimbări reale în comunități, de a identifica exact nevoile pe care le au membrii comunității și să le facă auzite și, cu putin noroc, să le rezolve. Cred că membrii comunității, în mod special tinerii, sunt cei care au cea mai mare șansă de a reprezenta interesul comunității. Pentru mine, antreprenoriatul social este cheia în a reprezenta și rezolva problemele minorităților care sunt de multe ori trecute cu vederea în vederea de ansamblu. ”

Iar antreprenoriatul social în educație pare a fi ideea care le surâde tinerilor din proiect. Diana Boalcă, de la PepinTEEN Cluj-Napoca, este încrezătoare că va aduce schimbarea în societate și că va contribui la formarea unor tineri adulti, care își vor schimba percepția că școala nu te pregătește pentru viitor.  „Mi-ar plăcea ca hubul educațional să fie un exemplu că învățarea poate să fie distractivă și utilă pentru un licean la început de drum. Din acest punct de vedere, da, sunt pregătită să fiu antreprenor social în educație. Însă, în același timp, sunt conștientă că mai am multe de învățat: de la înființarea hub-ului, la gestionarea efectivă a acestuia și până la a realiza o strategie de funcționare eficientă, care să răspundă nevoilor liceenilor. Dar mă ajută să știu că nu sunt singură în tot acest proces și cei de la PepinTEEN o să fie la tot pasul alături de mine.

În timp ce Tudor, din echipa PepinTEEN Brașov, crede că drumul său va fi de a-i ajuta pe tinerii lideri să-și găsească drumul. „Îmi doresc să dau mai departe esență proiectului acea de a creea viitori antreprenori și lideri de mâine. Tineri sunt cea mai valoroasa resurse ei pot schimba viitorul

Îmi doresc să-i ajut în drumul lor pentru aș descoperi abilitățile și a vedea că ei sunt viitorul și la ei se află schimbarea.”

 Tinerii trebuie să se grăbească, pentru că după această etapa de 12 ateliere, urmează selecția a 4 echipe care se vor ocupa de hub educațional, ei vor trebui să gestioneze locul în care se vor dezvolta, se vor pune în aplicare ideile de antreprenoriat social.

Până atunci trebuie însă să mai treacă peste provocările din proiect, care sunt ca un șir de obstacole pe care odată ce ajungi să le depășești ajungi să capeți dezvoltare personală, un fel de bilet care le va deschide multe uși.

Pentru Marina, din echipa PepinTEEN Brașov, cea mai mare provocare personală are fi să scape de timiditate și recunoaște că simte că a câștigat bătălia emoțiilor și a acceptării cu ajutorul atelierelor. „Fiind o persoană mai retrasă, cu greu am prins curajul să interacționez cu trainerii și colegii mei din cadrul proiectului, însă cu timpul am realizat că este esențial pentru dezvoltarea personală să ies din zona de confort. În ceea ce privește schimbul de opinii, întotdeauna mi-a fost mai greu să accept părerile celorlalți și să văd lucrurile din altă perspectivă. ”

Au trecut doar câteva luni din proiect, mai sunt multe etape de parcurs, însă mai toți tinerii consideră că proiectul i-a ajutat deja să se dezvolte pe plan personal, cât și profesional. Mai exact, le-a dat impusul de care aveau nevoie și a adus aproape tineri cu idei diferite, dar care își doresc să schimbe în bine societatea în care trăiesc.

Alina Negraia este în echipa PepinTEEN București, și a câtigat o echipă pe care se poate baza: „ei mă ajută să rămân pozitivă și implicată în continuare, deoarece știu că împreună vom reuși. La finalul proiectului sper să am o perspectivă mai amplă asupra tuturor ariilor în care trebuie să mă dezvolt: socială, educațională, personală.” Iar Ciprian, din echipa PepinTEEN București, recunoaște că proiectul l-a ajutat să aibă mai mulți oameni de calitate lângă el. „Până în prezent am reușit să comunic mai bine cu colegii de grupa/serie, cu familia, cu prietenii și sunt foarte recunoscător pentru asta. La finalul proiectului mă vad cu o treaptă mai sus față de poziția mea inițială, mă văd o persoana care este capabilă să discute și să obțină ceea ce își dorește.”

Entuziasmul se va transmite cu siguranță și celor care vor coordona cele 4 hub-uri educaționale din București, Cluj, Iași și Brașov. Hub-urile vor fi suport pentru ideile de antreprenoriat social. Iar studenții-antreprenori vor avea ocazia de a-și pune în valoarea cunoștințele acumulate, de a fi legătura între tineri, comunitate și oamenii de afaceri. Ca la final de proiect, să dea mai departe ce au învățat pentru că vor facilita ateliere în comunitățile de elevi.