Trainerii din programele educaționale sunt primii care văd evoluția participanților. Este și cazul elevilor din proiectul Academia de Cariere Tehnice – ACT by PEPCO. Elevii de la liceele tehnologice, care sunt acum participanți în proiect, au parcurs toate atelierele de dezvoltare personală online, susținute de traineri cu experiență în educație și în lucrul cu tinerii. Sunt traineri care le sunt aproape adolescenților în procesul de descoperire și de îmbunătățire a abilităților, pentru a reuși să înțeleagă multitudinea de oportunități care apar după finalizarea studiilor. De cealaltă parte, elevii înțeleg importanța continuării studiului, a îmbunătățirii anumitor competențe, a dezvoltării intereselor personale, pentru a ajunge mai aproape de jobul pe care și-l doresc.  Participanții susțin că trainerii i-au ajutat să-mi dezvolte comunicare, gândirea critică, rezolvarea problemelor, cu ajutorul contextelor de învățare, a studiilor de caz, dar și a învățării prin joc. Ei s-au bucurat de susținere și încredere în procesul de evoluție oferit de către traineri.

Pentru a inspira și a pregăti generația viitoare pentru provocările pieței muncii, am adus împreună tineri pasionați și traineri dedicați pentru a crea o experiență semnificativă și cu impact.

Andreea-Ștefania Ionașcu, trainer în cadrul proiectului, ne-a fost alături de-a lungul timpului și consideră că „lucrul cu tinerii din licee tehnologice a fost revigorant. Cred că există prejudecăți uneori, în ceea ce îi privește. Însă ei au demonstrat că sunt creativi, dornici de implicare și foarte pasionați. Le mulțumesc pentru experiența oferită, a fost valoroasă pentru mine”. Voinea Alexandra, elevă la Liceul Tehnologic Anghel Saligny Ploiești, confirmă această experiență: „Toți au fost de treabă și au încercat să se adapteze pe stilul nostru. Au încercat să ne explice anumite chestii ușor, pe înțelesul nostru. Au fost grozavi!”.

Nicoleta Fusaru are 16 ani și este elevă la  Liceul Tehnologic “Costache Conachi”. Tânăra consideră că „echipa de traineri a excelat prin utilizarea unei game variate de tehnici educative, de la jocuri de rol și discuții de grup până la studii de caz și activități interactive. Această diversitate metodologică a facilitat implicarea activă a participanților, stimulându-le gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor. Abordarea lor interactivă a consolidat relațiile dintre membri și a promovat cooperarea și respectul reciproc”.

Daria Popa, trainer în cadrul Academia de Cariere Tehnice, a observat că „tinerii s-au arătat rezervați, cu interacțiuni limitate și o deschidere graduală”, dar pe parcursul atelierelor a avut o surpriză plăcută: „am observat o evoluție remarcabilă în modul în care tinerii rețineau și aplicau informațiile”.

Această evoluție este reflectată și de Patriche Karina, elevă la Colegiul Economic Ion Ghica Bacău: „La fiecare atelier am simțit că am libertate de exprimare și sunt într-un spațiu sigur. Trainerii ne-au explicat pe înțelesul nostru fiecare termen necunoscut și au transformat atmosfera în una distractivă cu diverse joculețe.”

Trainerul Anca Anghel, deși nu era familiarizată cu domeniul tehnologic, a transmis că acest proiect a fost o surpriză pentru ea: „Provenind dintr-o formare mai degrabă umanistă, a fost o provocare plăcută pentru mine să aplic uneltele învățate în cadrul domeniilor tehnice.” Mandea Maria Crina Daria, elevă la Colegiul Economic Virgil Madgearu Galați, a apreciat seriozitatea și atenția trainerilor: „Trainerii au fost serioși în tot ce au avut de comunicat. Chiar dacă uneori tehnologia nu ținea cu noi, ei au încercat să ne explice unde nu am reușit să înțelegem, au fost atenți la toate intervențiile noastre și ne-au învățat să avem răbdare cu noi și ne-au îndrumat către viitor.”

Sandu Florina Cătălina, elevă la Liceul Tehnologic Administrativ și de Servicii Victor Slăvescu, Ploiești, a subliniat relația prietenoasă și deschisă cu trainerii: „Trainerii acestui proiect sunt senzaționali! Alături de ei am reușit să comunicăm mai ușor, fără rușine. Au reușit să fie în stilul nostru și să ne îndrume așa cum au știut ei mai bine. Relația mea cu ei a fost una genială”. Alina Mirt, un alt trainer din proiect, recunoaște că și ea a avut o surpriză plăcută: „Surpriza a fost să descopăr niște tineri foarte implicați, cu multă dorință de implicare și de schimbare.” Ea a fost impresionată de modul de gândire al tinerilor și susține că temele abordate la ateliere au fost pe placul elevilor. Olaru Ioana Beatrice, elevă la Liceul Aurel Rainu Fieni, a concluzionat: „Trainerii au fost foarte bine pregătiți, ne-au susținut și au fost alături de noi.”

 În cadrul proiectului Academia de Cariere Tehnice, proiect desfășurat de Școala de Valori cu susținerea PEPCO România, adolescenții au parcurs mai multe ateliere online. Acestea sunt:

„Valori universale și personale”, „Comunicare asertivă și lucru în echipă”, „Eficiență personală & time management”, „Luarea deciziilor și rezolvarea problemelor”, „Antreprenoriat social și implicare comunitară”, „Voluntariat și schimbarea socială”, „Orientare în carieră”, „Antreprenor de viitor”, „Schimbarea la față a comunității” și „Management de proiect”.

În concluzie, prin efortul comun și angajamentul tinerilor și al trainerilor, proiectul nostru Academia de Cariere Tehnice continuă să ofere un spațiu sigur și contexte multiple de învățare în care tinerii cresc și își dezvoltă potențialul. Este o demonstrație că orice prejudecată poate fi spulberată atunci când oferi oportunitatea și încrederea potrivită. Mai multe despre proiect afli pe paginile noastre de social media: Facebook, Instagram, Linkedin, dar și pe pagina proiectului Academia de Cariere Tehnice – ACT by PEPCO.