În parcursul educațional și profesional, elevii îi au alături pe profesori. În cadrul proiectul Career Bus Bacău, desfășurat de Școala de Valori cu susținerea UNICEF, elevii au parte de următoarele ateliere: Valori, Career Bus, Joburile Viitorului, Olympics și Comunicare Non-Violentă, Play4TechnicalSkills și Consiliere Vocațională. În proiect sunt incluse 64 de clase din mediul rural și urban.

Cele 7 ateliere le oferă elevilor consilierea în carieră și orientarea vocațională de care au nevoie pentru a-și da seama care le sunt abilitățile, interesele și competențele. Iar profesorii implicați în proiect au înțeles importanța pe care o au în procesul consilierii în carieră.

Unul dintre aceștia este și Liliana Pușcașu, profesor la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău. Elevii săi fac parte din proiectul Career Bus Bacău, ediția a doua. Aceasta susține consilierea în carieră de pe băncile școlii, iar motivul este acela că orientarea presupune un proces în care se urmărește sincronizarea între aspirațiile elevilor și nevoile societății.

Liliana Pușcașu ne-a explicat cum îi ajută mai exact pe elevii săi în acest proces:

„În căutarea carierei potrivite, primul pas este autocunoașterea. Fiecare este bun  în unul sau mai multe domenii. Dacă elevul descoperă, prin activități individualesau care presupun munca în echipă, la ce se pricepe cel mai bine, deja a făcut primul pas spre succes. Demersurile educative îi ajută pe elevi să aprofundeze aspecte relevante pentru  deciziile privitoare la carieră: interese, valori personale, aptitudini, personalitate și stilul de viață pe care și-l doresc.

Al doilea pas se referă la obținerea de informații privind deciziile de carieră și cunoașterea mediului profesional. Pentru declanșarea unui comportament explorator le oferim elevilor oportunități de a participa la stagii de practică la agenții economici, workshop-uri și activități care le permit să interacționeze cu persoane care profesează în diferite domenii. În felul acesta au posibilitatea de a investiga diverse medii ocupaționale care să îi ghideze spre cariera proprie.

Prin participarea la proiecte și activități extrașcolare, elevii pot să își descopere calitățile, talentele și pasiunile și să se folosească de ele pentru a dobândi aptitudinile și competențele necesare pentru o carieră de succes.

Pentru fiecare persoană există mai multe alternative pentru carieră, așa cum fiecare ocupație are o configurație flexibilă de competențe, aptitudini și de personalitate. De aceea, al treilea pas este decizia de a începe aprofundarea pe domeniile de interes. O decizie și un plan bun de carieră cresc șansele de reușită. Indiferent de direcția în care pornesc, elevii au posibilitatea de a schimba țintele în funcție de oportunitățile pe care le pot descoperi.

Toate activitățile școlare și extrașcolare, participarea la proiecte, munca voluntară, stagiile de practică, sunt pași în cariera care se deschide în fața oricărui tânăr.„

Doamna profesoară susține că alegerea carierei este o țintă în mișcare, un proces care poate fi modelat de factorii care intervin în viața fiecărei persoane. Ne-a explicat că performanța se naște dintr-o pregătire temeinică și o planificare riguroasă, de aceea crede cu tărie că pregătirea pentru carieră se bazează pe o bună cultură generală, dobândită de elev în școală, care se împletește cu interesele și calitățile personale. La școală predau disciplinele de specialitate în domeniul economic, printre care și modulul Etică și comunicare profesională. Frica de a vorbi în public este cea mai mare teamă cu care se confruntă majoritatea oamenilor. Încerc să îi impulsionez pe elevi să exerseze exprimarea liberă în fața colegilor. O elevă din clasa a XI-a, căreia i-am propus, în cadrul unui concurs, să prezinte planul de afaceri al Firmei de exercițiu a clasei, mai întâi a refuzat, de teama de a nu se face de rușine, fiind o prezentare în fața a 500 de persoane, însă apoi a acceptat provocarea și a descoperit că este talentată și are putere de persuasiune. I-a plăcut această experiență și după terminarea liceului a început colaborarea cu un post de radio. Orice provocare înfruntată crește încrederea în forțele proprii.

Orientarea vocațională poate reduce abandonul școlar, pentru că un elev care a înțeles către ce se îndreaptă, va folosi mijloacele de care dispune pentru a ajunge la jobul care i se potrivește.  Liliana Pușcașu vede școala ca pe un „vehicul” pentru un elev, deoarece îl conduce spre realizarea personală și profesională. „Atunci când o persoană conștientizează că are o menire, că poate ajunge acolo unde visează, că în ființa sa se află toate resursele pentru a reuși, va face tot posibilul să își atingă țelul. Viitorul aparține celor care cred în frumusețea visurilor lor. Atunci când reușesc să aprind scânteia unui vis în mintea și în sufletul unui elev, sunt sigură că va găsi puterea de a-l împlini, chiar dacă de multe ori drumul va fi anevoios, nu va renunța.”

An de an, Liliana Pușcașu cunoaște noi elevi, iar pe alții îi vede cum au făcut pași spre a deveni adulți pregătiți pentru viața pe care și-o doresc. Cu toate că orientarea în carieră ține de mulți factori, cu care elevii interacționează, școala are un rol important, mai ales că piața muncii este și ea într-o continuă transformare. Iar în acest proces care își schimbă regulile zilnic, motivația este, conform cadrului didactic, o parte importantă în descoperirea profesiei potrivite.

Liliana Pușcașu vine și cu un sfat pentru elevi indiferent de profilul urmat, dacă sunt la gimnaziu sau la liceu: Important este ca fiecare să aibă în vedere ce dorește să îi ofere cariera și să încerce să găsească locul de muncă care să îi placă în fiecare zi, deoarece „Viitorul începe astăzi!”

Proiectul Career Bus este parte a programului “Împreună pentru viitor”, Educație Incluzivă de calitate – facilitarea tranziției de la gimnaziu la liceu, desfășurat de UNICEF Romania și de partenerii săi.