Din copilărie, fiecare dintre noi este în căutare de modele. Ne inspirăm de la părinții noștri, ascultăm atent felul în care prietenii și amicii pe care îi avem se comportă și, astfel, ajungem să preluăm anumite comportamente, la nivel social sau în sfera familială.

Deși ideea de „model în viață” este peste tot, mai ales în contemporaneitate, s-ar părea că ducem lipsă de figuri cu adevărat reprezentative (ne-ar plăcea să vedem mai des politicieni de la care să învățăm cum ar trebui să se facă educația). Uneori, e nevoie să privim retrospectiv, în istorie și să zărim oameni remarcabili, care să ne dea speranță că se poate și acum, într-un 2018 al schimbărilor. 

Astăzi este despre unul dintre aceia care „au adus cartea în România” și au transformat sistemul educațional: Spiru Haret, cel care a reorganizat învățământul românesc în calitate de ministru al educației.

Despre Spiru Haret știm astăzi destul de puține lucruri. Născut la Iași, într-o familie modestă, dar bogată prin forța de a evolua, de a schimba societatea și de a oferi repere valoroase celorlalți, Spiru Haret a avut un parcurs educațional de excepție, activând ca profesor la Universitatea din București și, mai apoi, la Școala de Poduri și Șosele. Însă a construit nu drumuri de asfalt, ci adevărate autostrăzi ale educației pe care continuăm să mergem și astăzi.

După o vizită pe care o face la Paris, unde își obține licența în matematică, Spiru Haret revine în România cu planuri mărețe: „prin învățători și preoți să ridic țărănimea”. Cu alte cuvinte, Spiru Haret a crezut în puterea educației, a deprins competențele necesare și a început să facă lucrurile să se miște, în direcția potrivită, chiar dacă era un om simplu, fără posibilități financiare sau suport considerabil.

File de istorie a educației. Activități remarcabile.

  • Spiru Haret este inițiatorul primelor grădinițe de copii din România, la 1 decembrie 1897.
  • Tot el a conștientizat nevoia educației pentru culturalizarea păturii țărănești, prin intermediul unor școli de adulți, centre culturale menite să asigure continuitate în educație, ca factor esențial pentru un trai mai bun.
  • A contribuit activ la fenomenele de lansare ale revistelor „Albina” și la broșurile Societăţii „Steaua“.

Să ne amintim, deci, cu drag despre românii care au făcut diferența, despre cei care au pus o piatră la fundația unei Românii de #100XMaiBine.

#100 ani de educație
Prin campania #100 ani de educație scoatem la lumină fapte mai puțin cunoscute despre cum s-a schimbat educația din 1918 și până în zilele noastre. Împreună inovăm pentru educația viitorului!