Mă numesc Andrei Ilie și sunt de profesie medic stomatolog, cu aproximativ 10 ani de experiență.

Am absolvit Facultatea de Medicină Dentară din Craiova, tot acolo începând să profesez în clinici de profil.

În tot acest timp am avut numeroase campanii de prevenție și profilaxie în medicina dentară pentru copii și elevi, iar astfel mi-am descoperit pasiunea pentru educația non-formală și pentru training.

Printr-o serie de întâmplări fericite am început o frumoasă colaborare cu Școala de Valori, împreună cu care am desfășurat numeroase proiecte pentru elevi, din diverse licee craiovene și m-am implicat ca project manager și trainer, toate aceste activități aducându-mi numeroase satisfacții și bucurii, și mai ales, amintiri plăcute.

În urmă cu trei ani m-am mutat în Republica Irlanda, în Dublin, unde lucrez și locuiesc în acest moment. A trebuit astfel să îmi iau rămas bun pentru ceva vreme de la Școala de Valori și de la activitatea de trainer.

De la 3.000 de km depărtare de țară, m-am întrebat adesea dacă voi mai face vreodată educație nonformală sau dacă voi mai îndruma tineri, așa cum făceam în România.

Răspunsul nu s-a lăsat așteptat pentru că la sfârșitul anului 2019, colegii de la Școala de Valori m-au invitat să iau parte la câteva proiecte și ne-am consultat în vederea implementării acestora, reluând astfel o colaborare și o relație dragă.

A venit și momentul crizei COVID -19, iar la inițiativa colegilor din România am ales să mă implic în livrare și în prezentarea unei serii de webinarii pentru diverse grupe de elevi din toate zonele României, pe tema sănătății și prevenției, în contextul crizei mai sus amintite.

Pentru că Școala de Valori a însemnat pentru mine o mare posibilitate de a învăța lucruri noi, de a aplica ceea ce știu, de a cunoaște oameni fantastici, și mai ales, de a-i ajuta pe ceilalți, nu am ezitat și am acceptat această provocare, deloc simplă aș spune din cauza greutății responsabilității.

Cum am reușit să adaptez conținutul atelierului de prevenție și sănătate pentru ca acesta să fie prezentat atât copiilor între 7-14 ani, dar și adolescenților și adulților

După ce am discutat cu colegii, am înțeles unde era nevoie de aportul meu și am început munca.

A trebuit să construiesc un atelier alături de oamenii de la Școala de Valori care să prezinte informații medicale corecte și răspunsuri la cele mai arzătoare întrebări legate de Covid -19, în condițiile în care informațiile exacte sunt foarte rare, există multe necunoscute, au loc noi descoperiri despre acesta în fiecare zi, iar toată lumea se lovește de incertitudine.

Provocarea a fost una mare deoarece trebuia să fim siguri că tot ce prezentam este corect, este aprobat de autorități și de organismele abilitate, că informațiile incluse în atelier nu presupuneri, păreri personale sau subiective, și mai ales, nu induc în eroare sau panică.

Mai mult, aceste informații trebuiau sa fie prezentate unor tineri și copii, deci trebuiau adaptate nivelului lor de înțelegere, rafinate, filtrate de exprimări științifice sau medicale, pentru a putea fi înțelese și ca totul să fie și mai complicat, acestea urmau să fie livrate online, prin intermediul platformelor utilizate de tineri și cu ajutorul webcam-lui și microfonului.

După numeroase încercări, am ajuns la o formă care ne-a plăcut și ne-a satisfăcut pe toți și care funcționează de minune.

Cu liceenii e puțin mai ușor pentru că au un nivel de înțelegere mai ridicat și e mai eficient pentru ei să te exprimi mai tehnic, de asemenea, profesorii și părinții se bucură de informații multiple, date statistice care sunt corecte și edificatoare, și mai ales răspunsuri la întrebări care de multe ori sunt profunde, sunt sincere și care odată adresate primesc răspuns rapid.

Aici exemplele personale au o mare valoare, de asemenea, prezentarea situațiilor și măsurilor adoptate în diverse locuri din Europa și lume, cât și sfaturile despre prevenție cu metode și tehnici de igienă și protecție personală, ori despre cum să folosească o mască sau o pereche de mănuși.

Cu copiii de vârste mai mici este un pic mai greu. Nivelul termenilor științifici folosiți este mai scăzut și cuvintele sunt mult mai atent alese pentru ca ei să poată înțelege niște lucruri grele. În cazul lor funcționează informațiile simple și comparațiile plastice care le dau voie să își imagineze un pic și să își contureze propriile imagini despre anumite elemente, în contextul afecțiunilor.

Copiii trebuie să învețe lucruri simple (cum să se spele pe mâini și sp evite contactul /atingerea cu alți oameni) și de asemenea să li se explice cât mai simplu de ce trebuie să stea izolați în case, alături de familie și să aplice distanțarea socială.

Întrebările lor sunt sincere și de multe ori am fost uimit de profunzimea acestora, m-au pus pe gânduri și au prezentat o dificultate foarte mare, dar mereu au primit un răspuns sau o soluție, sper eu destul de bună.

Îmi aduc aminte de întrebarea unui puști de opt ani care dorea să știe ce va face atunci când se întâlnește din întâmplare la cumpărături cu prietenul și vecinul lui, de aceeași vârstă cu el, și de care îi e foarte dor, iar acesta va vrea să îl strângă în brațe.

Eu tocmai le explicasem că ar trebui să evite îmbrățișările și el mă întreba cum să procedeze în cazul în care este pus într-o situație de genul. Am găsit din fericire o soluție care a fost extrem de agreată: salutul Wakanda. Este un salut celebru al unui personaj îndrăgit din filme și benzi desenate, care e foarte cool și care nu implică nici un fel de contact.

Puștiul a fost foarte mulțumit și încântat, iar astfel am realizat, așa cum mai remarcasem și cu alte ocazii, că în cazul celor mici învățarea sa petrece prin joacă, ei pot înțelege lucruri complexe dacă acestea sunt prezentate simplu, sincer și pe înțelesul lor, cu elemente de care se pot atașa și cu care se pot identifica.

Împreună cu colegul meu, Cosmin Ilici, îi salutam pe puștii din atelierul de prevenție și sănătate, în stilul Wakanda

Motivația mea ca trainer al acestor ateliere. Ce schimbări îmi doresc să aduc prin intermediul conținutului prezentat

Mă bucur că alături de oamenii grozavi de la Școala de Valori am reușit să creem ceva cu adevărat fantastic pentru oamenii din jurul nostru. Sunt onorat că am fost apelat, mi s-a cerut părerea și ajutorul, din perspectiva unui cadru medical și trainer, și mi-a fost încredințată o mare responsabilitate de a informa o parte a populației care prezintă numeroase provocări (vârsta, nivelul de înțelegere și vulnerabilitate).

Mai există, de asemenea, o motivație inclusiv în faptul că sunt mândru și bucuros să pot ajuta în continuare oamenii din România și pot fi în continuare alături de ei, chiar dacă de la distanță, dar în aceste momente grele cred cu tărie că orice ajutor este binevenit, chiar dacă are loc prin intermediul unor webinarii și informației.

Alături de echipă și de toți oamenii implicați în toate proiectele, ne aducem aportul la această luptă și efort colectiv împotriva Covid -19 și simțim că și aceste activități pun umărul la „victoria ‘’ mult așteptată.

De ce este important în acest moment un atelier de prevenție și sănătate în context Covid-19?

Oameniiau nevoie de informații corecte și de răspunsuri concrete din surse controlate și abilitate. Aceste ateliere pot face o diferență foarte mare în stoparea răspandirii virusului, dezinformării și panicii.

De asemenea, știm și credem cu tărie că educația este un stâlp de bază al oricărei societății și sănătății sale, simțim că aceste webinarii ajung fix la țintă, adică în conștiința persoanelor care participa la ele și își schimbă mai departe sau își îmbunătățesc comportamentul și obiceiurile, fapt ce poate salva cu adevărat vieți.

Prin informare și învățare orice om obișnuit, mai ales în contextul COVID-19, se poate transforma într-un adevărat erou și salvator de vieți.

Ce sentimente mi-au stârnit reacțiile micuților beneficiari

Multă bucurie și satisfacție. Să remarc cum tinerii și micuții participanți au învățat ceva nou, că sunt conștienți de ce se întâmplă în jurul lor, de rolul și responsabilitățile pe care le au și disponibilitatea lor de a  pune în aplicare ce au învățat mi-a provocat o mare emoție la sfârșitul fiecărui atelier.

Am fost bucuros să îi văd deschiși, curioși, că au participat la discuții și au pus o mulțime de întrebări, erau foarte receptivi. Părinții și profesorii care le erau alături au fost de asemenea încântați, cu toți apreciind eforturile depuse de toate părțile.

Am fost fericit să fiu alături de atât de mulți oameni, de atât de departe, și să redescopăr aceeași plăcere de a face educație nonformală, chiar dacă într-o formă nouă, reinventată în online.

La final, vă voi face câteva recomandări medicale de prevenție

1. Igiena mâinilor este foarte importantă. Spală-te pe mâini cu apă și săpun de cât mai multe ori pe zi, mai ales după contactul cu obiecte și suprafețe, în special din afara casei.

2. Păstrează o distanțare socială și menține distanța de 2 metri față de alte persoane.

3. Izolează-te acasă și evită deplasările inutile sau care nu sunt necesare în afara locuinței.

4. Poartă măști și mănuși în afara locuinței.

5. Ai grijă de igiena personală și a alimentației, prin menținerea unei diete echilibrate.

6. Continuă să întreprinzi activități fizice chiar și în casă și urmează un regim de viață sănătos.

7. Efectuează activități mentale și psihice susținute, diversificate și creative pentru evitarea depresiei și a degradării stării psihice în izolare.

8. Consideră adoptarea unui sistem de valori care să includă principii precum: pozitivitate, adevar, responsabilitate și solidaritate.