Ei sunt cei fără de care proiectul nu ar fi putut să se întâmple, cei alături de care am descoperit impactul unei abordări noi a ideii de lectură, cei care ne-au încărcat cu entuziasm la fiecare sesiune: participanții proiectului Colecția de Cărți!


Ne-am propus să vedem cum au perceput călătoria în universul literar pe care au început-o alături de scriitorii din proiect, așa că am alcătuit o mini-serie de întrebări la care au răspuns 4 dintre participanți.
Sperăm că răspunsurile lor te ajută să îți faci o idee despre cât de magică a fost experiența pentru toți cei implicați!

Te provocăm să rezumi experiența întregului proiect într-o singură propoziție!

  • Iulia, Școala Gimnazială Nanu Muscel Câmpulung

       “O explozie de creativitate și de cunoaștere”

  • Alina, Școala Gimnazială Gheorghe Poalelungi, Mastacani

“O cursă a cunoașterii idealismului.”

  • Diana-Gabriela, Școala Gimnazială Gheorghe Poalelungi Mastacani

“Exprimă-ți părerea fără nicio reținere!”

  • Sofia,  Școala Gimnazială Nanu Muscel Câmpulung

“A fost o experiență minunată, pe care sigur n-am să o uit prea repede, deoarece am întâlnit persoane cu o gândire impresionantă, care mi-au dat multe sfaturi importante despre lectură!”

Cum te raportai la citit înainte de începerea proiectului și cum s-a schimbat acum, la finalul proiectului, perspectiva ta față de lectură?

  • Înainte îmi plăcea să citesc deoarece aflam lucruri noi și interesante, iar acum citesc pentru că îmi face plăcere și mă relaxează.
  • Percepția mea despre lectură a fost mereu aceeași, lectura este o artă în sine, mă regăsesc citind și descoperind noi povești și noi idei, schimbându-mi constant perspectiva despre viață. Acum, după acest atelier, am învățat să apreciez mai mult cărțile și sunt mult mai analitică decât înainte. Am învățat să respect și să apreciez orice tip de artă, și mai ales de scriere, am învățat să “călătoresc” printre aparențele poveștilor pe care le-am citit.
  • Înainte de acest proiect cititul mi se părea o activitate plictisitoare, dar de când am început să particip în acest proiect, mi-am schimbat părerea în bine despre această activitate descoperind de fapt că a citi chiar îmi place.
  • Înainte de a participa la acest proiect citeam la fel de mult ca și după ce s-a încheiat, însă am simțit că citesc cu o plăcere mult mai mare și mă simt foarte bine încât nu mă mai opresc! 

Care sunt lucrurile pe care le-ai învățat de-a lungul proiectului despre tine și despre ceilalți?

  • Mi-am dat seama, datorită proiectului, că înainte de a cunoaște alte persoane trebuie să îmi cunosc propria personalitate, dar am mai aflat și despre mulți autori și operele lor literare.
  • În primul rând, am învățat că pot prelucra informațiile care îmi sunt oferite și pot vedea mesajul ascuns din toate “poveștile” oamenilor din jurul meu. În al doilea rând, am învățat că există oameni fantastici în jurul meu care au aproximativ aceleași percepții despre viață și despre literatură etc., oameni care vor să împartă darul cunoașterii.
  • După această experiență mi s-a confirmat că părerea mea chiar contează și că nu are nicio importanță dacă nu este toată lumea de acord, fiecare om are părerea lui și nu trebuie să judecăm. 
  • Lucrurile pe care le-am învățat de-a lungul proiectului sunt: că trebuie să promovăm cât mai mult literatura română, să citim pentru că doar așa ne putem dezvolta gândirea, iar cel mai important lucru pe care nu o să-l uit este că oamenii care nu citesc și nu descoperă sunt oameni fără cultură, fără valoare.

Cum crezi că școala te-ar putea încuraja să citești, dincolo de temele și lecturile obligatorii care de cele mai multe ori nu sunt realizate cu plăcere de către elevi?

  • Cred ca școala ne-ar putea încuraja să citim organizând ateliere și proiecte cu autori români și profesori de limba română prin care să învățăm despre cărți și prin care am putea să ne dezvoltăm simțul cunoașterii. 
  • Din punctul meu de vedere, școala ar trebui, în primul rând, să nu limiteze cititul doar la ceea ce copiii înțeleg sau nu, ci literatura să fie o “artă” liberă în care ne putem alege propriul stil și ne putem exprima fără să fim corectați, să privim lectura ca pe o armă pe care am putea s-o folosim pentru a ne dezvolta intelectual. În al doilea rând, ar trebui anulate lecturile obligatorii, dar profesorii ar trebui să le dea elevilor sugestii de lectură, pentru că este foarte importantă relația dintre elev-profesor. Și, în ultimul rând, trebuie promovată literatura contemporană, în care elevii se pot regăsi și pot fi entuziasmați să citească asemenea lecturi interesante pe care, toți, mai mult sau mai puțin, le-am adorat pentru că ne aminteau de viață noastră.
  • Eu cred că ne-ar stimula dacă am citi doar ce ne place nouă și nu ce ne spun doamnele că este mai potrivit.
  • Școala poate promova ateliere, joculețe, care să le atragă atenția copiilor și să observe ce minunat este să citești. Este suficient să remarce că o carte poate să te introducă atât de ușor doar răsfoind câteva pagini. Un copil este atras de ceva, atunci când vede multe lucruri colorate și vesele în jurul lui.

*Colecția de Cărți este un proiect implementat de Școala de Valori, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și implementat cu susținerea partenerilor Goethe Institut, Radio România Cultural, Editura TREI, Editura Humanitas