Când vorbim despre educație, puțini dintre noi se gândesc și la materia ”educație financiară”, acea disciplină prin care copiii învață despre bani și cum să-i gestioneze. La fel de puțini dintre noi realizează că o bună stăpânire a termenilor financiari contribuie și la setarea unui viitor personal mai bun și mai bine gestionat și, la nivel național, la o mai bună economie a țării.

Cum contribuie educația financiară la binele propriu și al societății vă spunem mai jos.

Statistici îngrijorătoare privind educația financiară în România

România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte educaţia financiară. Doar 1 din 5 români are o înţelegere destul de bună a produselor financiare (conform agenţiei de rating Standard & Poor’s), faţă de 1 din 3 cetăţeni globali. Mai exact, rata de educație financiară în România este de 21% față de 52% media din UE și 65% în țările nordice. Tot statisticile ne arată și că 1 din 3 români este expus riscului de sărăcie sau de excluziune socială.

Aceste date confirmă o corelație strânsă între nivelul de educație financiară și bunăstarea unei societăți. Cu cât o persoană are o educație financiară bună, cu atât va ști să ia decizii financiare mai bune. Cu cât există mai mulți oameni care să înțeleagă ce decizii să ia privind banii, cu atât țara respectivă va avea șanse mai mari de dezvoltare în termeni de PIB (produs intern brut)/ locuitor.

Cu un nivel scăzut de educația financiară, România bifează și următoarele consecințe:

– unul dintre cele mai reduse grade de bancarizare din Uniunea Europeană. 4 din 10 români nu deţin un cont bancar (conform datelor publicate recent de Banca Mondială);

– participarea redusă a publicului pe piața de capital, mai exact deschiderea unor conturi individuale deschise pe Bursa de Valori București;

– utilizarea redusă a instrumentelor de investiții și economisire (facilități fiscale, fonduri mutuale)

Dar ce este educația financiară?

Educația financiară este procesul prin care oamenii învață care sunt riscurile și oportunitățile de ordin financiar. Prin informarea din categoria financiară, oamenii expuși la informație înțeleg mai bine care sunt produsele financiare pe care le au la dispoziție, care sunt riscurile care vin odată cu aceste produse, care sunt organele care îi pot sprijini când întâmpină probleme și cum pot face alegeri în cunoștință de cauză. Scopul educației financiare este de a asigura un cadru în care oamenii pot găsi bunăstare, echilibru și protecție financiară.

Mai simplu spus, educația financiară oferă oportunitatea oricărui viitor adult să învețe cum să-și creeze premizele pentru bunăstare personală, prin independență financiară. Totodată, este important să înțeleagă cum își poate crea și dezvolta o afacere, care sunt cheltuielile de care e responsabil, care sunt condițiile angajării unui ajutor de stat sau a unui împrumut privat, cum poate calcula care este cea mai bună formulă pentru succes personal și cum contribuie la bugetul de stat.Ca să poată înțelege lucrurile în plan personal pe care să îl încadreze și într-un context general, educația financiară timpurie este cea mai indicată pentru creșterea nivelului de literație financiară.

Cum ne educăm financiar?

Prin cursuri și prin învățare.

  • opționale de la școală – disciplina opţională „Educaţie financiară” a început să fie predată în învățământul primar din România în anul şcolar 2013-2014. Proiectul a fost demarat de Banca Naţională a României, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale, Asociaţia pentru Promovarea Performantei în Educaţie (APPE), membru afiliat INDE/OECD.
  • cursuri opționale cum e și atelierul ”FLIP – Școala de Bani pe roți”, proiect început acum 5 ani cu prietenii de la BCR, care a ajuns la 52.000 de elevi.

Educația financiară începe de la cele mai fragede vârste. Cu cât putem explica mai devreme copiilor ce sunt banii, de unde provin, cum îi pot economisi și cum își fac un buget, cu atât va fi mai ușor să așeze apoi informații mai complexe din universul finanțelor.

De exemplu, în urma atelierelor susținute până acum, elevii FLIP au devenit mai conștienți de valoarea banilor și și-au îmbogățit cunoștințele financiare. Astfel, conform chestionarelor lansate în rândul profesorilor și elevilor, 24,8% dintre copiii participanți au declarat că știu acum de ce este important să economisească și care sunt diferențele dintre mai multe tipuri de economii (bancă vs.pușculiță).

Peste 22% dintre elevi au învățat termeni financiari noi și și-au îmbogățit limbajul financiar, 15,2% au învățat cum să gestioneze un buget personal, dar și pe cel al familiei. Dintre participanți, 10% au învățat cum să aprecieze valoarea banilor, iar peste 6% dintre ei au aflat care e diferența dintre nevoi și dorințe, dar și ce sunt veniturile și cheltuielile. În ateliere au fost abordate și teme mai complexe, 3% dintre elevi au învățat inclusiv despre costurile de producție și relația cu prețul.

Flip și Flipiada

Programul FLiP – Școala de bani pe roți este adresat copiilor din România cu vârste între 7- 14 ani, ajutându-i să înțeleagă cum funcționează banii în economie și cum îi pot gestiona mai bine, înțelegând de ce e important să aibă un comportament financiar responsabil.
Copiii se pot înscrie aici.

După 5 ani de educație financiară pentru copii, am trecut la următorul nivel și am creat Flipiada, primul treasure hunt financiar pentru copii, un joc interactiv la care câștigătorii ajung dacă știu să răspundă corect la noțiuni despre bani, economisire și buget.
Mai multe, aici.