Copiii sunt curioși și țin pasul cu realitatea, tocmai de aceea modulul de Pedagogie Digitală își propune să vină cu noi modele de predare pentru a ajuta profesorii să răspundă nevoilor elevilor de la clasă. După parcurgerea modulului, profesorul va ști să selecteze cele mai potrivite aplicații sau instrumente digitale pentru diferite secvențe și tipuri de lecții. Școala de Valori desfășoară modulul de Pedagogie Digitală pentru școlile care fac parte din rețeaua EDU Networks.

Trainerii fac legătura dintre scopul modului și profesori, tocmai de aceea am vorbit cu Sorina Partal și Cristina Turcu pentru a înțelege beneficiile și provocările modului de Pedagogie Digitală. Cu o experiență vastă în domeniul educației, percepția celor doi traineri este ancorată în realitatea de la clasă, acolo unde elevii încearcă prin intermediul profesorilor să găsească răspunsuri la nevoile cotidiene, iar profesorul trebuie să transpună materia în așa fel încât să reprezinte mai mult decât informație. 

Sorina Partal este trainer în cadrul Școala de Valori de 2 ani și lucrează în domeniul educației ca profesor pentru învățământul primar. 

Trainerul ne-a explicat provocările de care s-a lovit în cadrul modului: „Provocările au fost multiple: de la tehnologie – modulul nu se poate face de pe telefon deoarece presupune multă muncă practică,  până la rezistența la schimbare, disconfort deoarece cursul reușește să îi scoată pe profesori din zona de confort. Cu sprijin din partea noastră, echipele de proiect constituite la începutul modulului, profesorii au reușit cu brio își onoreze munca cu multă asumare și responsabilitate.”

Modulul aduce pentru profesor competențe care trebuie transpuse prin practică la clasă, de la construirea unei lecții la evaluare, astfel el va răspunde nevoilor transdisciplinare ale elevului. „Din experiența pe care o am în cadrul proiectului – profesorii au fost foarte mulțumiți de modul, ne recomandă cu încredere și multă bucurie pentru că în afară de informațiile pe care le-au descoperit, au reușit să formeze prietenii cu ceilalți profesori prezenți la curs și au trăit experiența înainte de a o duce la clasă către elevi.”

Cristina Turcu este la prima experiență ca trainer Școala de Valori, deoarece s-a alăturat echipei anul trecut, dar are o experiență vastă în educație – de 18 ani. Până acum, a livrat pentru două proiecte: Career Bus și Pedagogie Digitală. Cristina Turcu susține că modulul de Pedagogie Digitală este o necesitate, datorită procesului de digitalizare și a schimbării paradigmei educaționale. „Scopul modulului de Pedagogie Digitală este de a ajuta profesorul în a selecta cele mai potrivite aplicații sau instrumente digitale pentru diferite secvențe și tipuri de lecții. Beneficiarul indirect al acestui curs este, evident, elevul. Un profesor deschis la nou și dornic de schimbare va aduce plus valoare întregului proces de învățare. Faptul că profesorii participă la acest curs denotă interes, iar experiența fiecăruia contribuie la dezvoltarea profesională a celorlalți. Învățarea colaborativă facilitează traseul către elev. În final, acesta va putea fi implicat în propriul proces de învățare, într-o manieră conștientă. Prin caracterul transdisciplinar, prin aplicațiile folosite, prin feedback și elemente din metapredare și metaînvățare lecțiile devin nu numai interesante și atractive, ci le oferă elevilor oportunitatea de a ,,învăța să învețe” și mai ales le dezvoltă competențe diverse, atât de necesare în viitorul nu foarte îndepărtat, dar și în viața de zi cu zi.”

Trainerul recunoaște beneficiile modulului și susține că pandemia a accelerat schimbările din educație și necesitatea de a renunța la vechile metode de predare, deoarece aplicațiile digitale își fac tot mai mult loc în lecții. Modulul de Pedagogie Digitală s-a lovit de reticența profesorilor: „sunt fideli învățământului de tip ,,victorian”, considerând că practica lor de zeci de ani este încă potrivită și dă rezultate. Însă, nu e de fiecare dată așa. Tot ei se plâng de faptul că elevii sunt dezinteresați și inactivi la ore. Cursul le-a demonstrat faptul că o schimbare e necesară, iar tehnologia trebuie integrată în anumite momente ale lecției pentru că e parte componentă a realității pe care elevii o trăiesc. ”

Pe parcursul modulului, Cristina Turcu a avut de-a face cu o provocare profesională – de a găsi metoda care să-i determine să iasă din zona de confort și să dea o șansă digitalizării. „A fost dificil, în cazul unor dascăli, să se adapteze în primele ateliere muncii de echipă, cu atât mai mult cu cât componența echipelor de lucru era eterogenă, ceea ce creează la început puțin disconfort, dar până la finalul modulului s-au declarat încântați de această abordare. Tipurile de lecții pe care noi le propunem sunt în concordanță cu noile direcții în pedagogie, având caracter transdisciplinar pentru că doar astfel elevii pot fi implicați în mod activ și autonom în propriul proces de învățare. O altă provocare au reprezentat-o unele camere care rămâneau frecvent închise pe platforma zoom, îngreunând mult procesul de colaborare și comunicare.”

Cristina Turcu a tras linie și a ajuns la concluzia că modulul de Pedagogie Digitală și-a atins scopul, pentru că a ajuns să fie pus în practică la clasă. „M-am bucurat de un feedback pozitiv, chiar apreciativ, legat de parcurgerea cursului. Dacă unii, inițial erau puțin circumspecți, pe parcurs și-au exprimat dorința de a pune în practică ceea ce au experimentat alături de noi, aducându-ne chiar și dovezi în acest sens (fotografii din timpul activităților realizare cu elevii sau chiar ,,produsul finit”: tricouri pictate, diferite filtre pentru apă).”

Sorina și Cristina ne-au explicat cum este să fii trainer într-un proiect care îi are în centru pe profesori. Pentru Sorina Partal modulul de Pedagogie Digitală i-a adus dezvoltare personală: „Au fost foarte multe exemple de bune practici, profesori cărora le pasă de copiii de la clasă, căci pentru ei și-au dorit să își dezvolte noi competențe în cadrul modulului. Sunt recunoscătoare pentru această experiență, de a fi trainer în cadrul Școlii de Valori, dar mai ales în acest minunat modul de Pedagogie Digitală”.

Pentru Cristina Turcu Pedagogia Digitală a însemnat o experiență inedită, însă recunoaște că au fost momente când s-a confruntat „cu diferite temperamente și tipologii umane, formate într-un sistem de învățământ tradițional, care uneori se pot constitui într-o baricadă pe traseul schimbării. Pe de altă parte, experiențele profesionale diferite se transformă pentru ceilalți participanți dar și pentru noi, trainerii, în adevărate lecții de dus mai departe. Cred că a pune în centru profesorul este esențial, pentru că doar așa el va putea să pună elevul în centrul activității din clasă. Profesorul trebuie să-și dorească schimbarea, să caute și să aducă elemente inedite în lecție. Eu cred că noi, trainerii, am avut un rol important în a-i ajuta să privească la nevoile reale și actuale ale elevilor, conștientizând că schimbarea începe de la ei și cu ei”.

Modulul de Pedagogie Digitală conține 6 ateliere: Cadrul TPACK în Pedagogia digitală, Cadrul SAMR, Creativitate transdisciplinară, Metacogniția, Metacunoașterea și Metapredarea, Taxonomia SOLO (Structura rezultatului învățării observate) “Learning to learn” și Feedforward (GROW) și evaluare/reflecție de grup.