Din momentul în care ne naștem și pe parcursul întregii vieți, învățăm.

 Învățăm să explorăm lumea care ne înconjoară, învățăm pentru a ne dezvolta calități precum curiozitatea și creativitatea, învățăm pentru a dobândi capacități și abilități, învățăm pentru a ne dezvolta intelectual și emoțional.

Cum învățăm toate acestea? Jucându-ne…

Jocul este o unealtă subestimată atunci când vorbim despre procesul educativ, iar cercetătorii și specialiștii în educație din întreaga lume scot tot mai mult în evidență rolul esențial pe care acesta îl are indiferent de vârstă.

În contextul pandemiei, activitățile din curtea școlii sau șotronul din spatele blocului nu mai reprezintă o opțiune, iar copiii și adolescenții petrec tot mai mult timp în spatele ecranelor pe jocuri pentru telefon sau calculator.

Din fericire însă, digitalizarea vine la pachet cu o mare de resurse educative ce îmbină utilul cu plăcutul ce pot trezi interesul oricărui elev pentru educație.

În cele ce urmează, dragi profesori și părinți cititori, vă vom prezenta o serie de aplicații și platforme în care jocul stă la baza educației, ce pot fi utilizate fie la clasă, fie acasă.

 

1.  I’m a Puzzle

Cu ajutorul platformei I’m a Puzzle, puteți crea propriile jocuri puzzle. Tot ce trebuie să faceți este să alegeți una dintre imaginile puse la dispoziție sau să încărcați propria imagine. Site-ul vă oferă foarte mult control – puteți alege structura puzzle-ului sau dificultatea lui. Opțiunile sunt: puzzle clasic, sub formă de brad, de fagure,de inimă. În plus, există și două variante mai speciale – matematică și test personalizat. Piesele de puzzle apar pe tabla digitală doar dacă elevii rezolvă probleme de matematică sau răspund corect la întrebările pe care le introduceți dumneavoastră.

 

2.  Classtime

Classtime vă pune la dispoziție nu doar puzzle-uri, ci și lecții interactive sub forma unor misiuni colaborative. Astfel, puteți preda lecții care au la bază o poveste, iar toate materialele pot fi proiectate în sala de clasă. Fiecare misiune are la bază o problemă pe care elevii trebuie să o rezolve răspunzând de pe propriile telefoane întrebărilor adresate de dumneavoastră. Misiunea este îndeplinită doar dacă întreaga clasă se descurcă bine. Dumneavoastră veți primi statistici în timp real despre răspunsurile pe care le dau elevii. Toate misiunile sunt deja create, astfel că nu vă rămâne decât să le proiectați și să începeți să vă jucați!

 

3.  KIDIBOT

Kidibot este o platformă românească cu scenarii de învățare pe bază de jocuri în care elevii din învățământul primar intră în ”Bătălia Cunoașterii”. Acest instrument educațional în care jocul stă la bază, poate motiva elevii să învețe și să citească mai mult, punând la dispoziție o vastă bibliotecă de resurse tip teste și jocuri pentru orice materie dorită.  Copiii răspund în joacă la chestionare, dovedind astfel că au citit diverse cărți/lecturi și făcând teste de matematică, geografie, istorie, engleză ș.a.m.d. Citind și învățând, aceștia își pot ajta și echipa să evolueze, creându-se astfel o presiune socială pozitivă.

 

4.  JeopardyLabs

JeopardyLabs vă permite să creați un șablon Jeopardy personalizat fără PowerPoint. Jocurile pe care le faceți pot fi jucate online de oriunde din lume. Construirea propriului șablon Jeopardy este foarte simplă, folosind editorul minimalist ce vă poate pune jocul în funcțiune. Prin intermediul JeopardyLabs, pot fi create jocuri pentru orice disciplină. Un alt aspect interesant este faptul că elevii pot fi împărțiți pe echipe pentru soluționarea aceleiași probleme, favorizând astfel colaborarea dintre aceștia și interactivitatea la clasă.

 

5.  Diffen

Diffen este un site web care vă permite să faceți analize comparate a două lucruri la alegere. Trebuie doar să introduceți denumirile produselor, conceptelor, temelor pe care doriți să le analizați, iar platforma va analiza informațiile de pe internet despre cele două și la final vă va oferi un rezumat pentru fiecare în parte, însă în același timp vă va indica și asemănările și deosebirile. E perfect pentru când elevii trebuie să compare două idei, și așa se economisește și timp!

 

6.  Book Creator

Book Creator este un instrument simplu pentru crearea de cărți digitale. Creați-vă propriile resurse didactice sau cereți elevilor să ia frâiele. Cum? Combinați text, imagini, audio și video pentru a crea povești interactive. Nu contează ce materie sau ce nivel predați, elevii își pot demonstra înțelegerea creând o carte. Scrierea unei cărți este un mod fantastic de a face conexiuni în învățare. Elevii creează un produs finit, iar platforma le oferă un spațiu pentru partajarea învățării lor cu prietenii și colegii.

 

7.  Learning Resource Exchange for schools (LRE)

LRE de la European Schoolnet (EUN) este un serviciu care permite școlilor să găsească conținut educațional din multe țări și de la furnizori diferiți. Acesta a fost dezvoltat pentru a oferi Ministerelor Educației acces la o rețea de depozite de conținut de învățare și instrumente asociate care le permit să schimbe mai ușor resurse de învățare de înaltă calitate. Oricine poate naviga prin conținut în LRE și profesorii care se înregistrează pot folosi, de asemenea, instrumente de etichetare socială LRE, pot evalua conținutul LRE, își pot salva resursele favorite și pot partaja legături către aceste resurse cu colegii lor.

 

8.  Badge Designer

Badge Designer este un instrument prin care pot fi proiectate insigne (așa-zisele, badge-uri) în format digital și este disponibil gratuit. Open Badges sunt un standard online pentru recunoașterea, standardizarea și verificarea învățării.  Platforma este ușor de folosit pentru a proiecta, edita și exporta insignele create, ce pot fi utilizate în semn de recunoaștere a meritelor, eforturilor și realizărilor elevilor.