Un bun comportament financiar presupune ca tinerii să învețe, de mici, ce sunt veniturile, ce sunt cheltuielile, cum creăm un buget și cum putem face planificarea pe termen lung, astfel încât să putem economisi. Toate aceste comportamente se vor traduce printr-o stăpânire a termenilor financiari, printr-un interes crescut pentru independența financiară și pentru investiții care să asigure venituri din mai multe părți, ceea ce poate face conversia către un confort al economiilor la bătrânețe.

Trăim în contextul în care 1 din 5 români înțelege noțiuni de bază din educația financiară, iar România este pe ultimul loc din Europa la capitolul educație financiară, un procent de 22% din populație înțelegând termenii esențiali din acest domeniu, versus media de 55% din Europa, conform unui studiu al Băncii Mondiale. De aceea, primele jocuri ale copilăriei, cele în care dădeai 3 frunze pe o mână de pământ sunt indicatori relevanți pentru învățarea primelor lecții despre bani.

Modelarea unui comportament financiar sănătos

Atelierele de educație financiară pun bazele unui comportament de economisire, oferind copiilor noțiuni esențiale despre bani. Reflexul de a pune deoparte o sumă, oricât de mică, este primul pas în învățarea unor noțiuni fundamentale de economisire. Flip – Școala de Bani pe Roți explică pe limbajul copiilor ce înseamnă de fapt economisirea și cum îi poate ajuta să își îndeplinească scopul. Prin joc și printr-un conținut educațional adecvat vârstei lor, cei mici învață cum pot avea venituri pe care le pot transforma în economii. Asta după ce își achită responsabilitatea cheltuielilor, desigur.

Dintr-un studiu recent al BCR-ului, 84% dintre copii au învățat din familie cum să își gestioneze banii de buzunar, peste 60% dintre elevi nu știu care este bugetul familiei, iar aproape 50% dintre ei nu știu cât cheltuie familia într-o lună. Mai mult de 85% dintre ei fac economii, 45% folosesc economiile pentru îmbrăcăminte sau încălțăminte, 17% pentru gadgeturi, iar restul pentru cadouri, hobby-uri, educație, activități sportive și alte activități

Educația de acasă ar trebuie să susțină atelierele specializate de educație financiară, oferind un model valoros pe care copiii să îl poată adopta. Mai mult, părinții pot recurge la tactici clare de educație financiară care să aibă și componente ludice, astfel:

  1.       explicând gestiunea banilor (economii pentru dorințe, cheltuieli pe termen scurt, bani pentru donații sau acte de caritate. Aici puteți crea în familie jocul borcanelor, ca să vedeți clar cum se golește sau chiar cum se umple un borcan când copilul ia o decizie);
  2.       explicând prin exemple practice cheltuielile familie: factura de internet, întreținerea, costurile pentru alimente. Aici, copiii pot aduna toate sumele care sunt datorate în familie și pot fi recompensați pentru aceste activități de ”contabilitate”;
  3.       încurajarea tinerilor pentru un minim de independență financiară: valorificarea unui anume talent din care copiii pot avea venituri proprii. De exemplu, pentru copiii talentați la desen, ei pot crea portrete/ felicitări pentru familie și prieteni, cărora le pot vinde micile opere de artă.

Educația financiară prin joc

Un bun comportament financiar presupune ca tinerii să învețe, de mici, ce sunt veniturile, ce sunt cheltuielile, cum creăm un buget și cum putem face planificarea pe termen lung, astfel încât să putem economisi. Toate aceste comportamente se vor traduce printr-o stăpânie a termenilor financiari, printr-un interes crescut pentru independența financiară și pentru investiții care să asigure cheltuieli din mai multe părți, ceea ce poate face conversia către un confort al economiilor la bătrânețe.

Educația financiară timpurie este una dintre misiunile de bază ale echipei noastre, Școala de Valori, transpusă în ateliere dedicate pentru copiii de 7-14 ani și realizate împreună cu BCR, sub proiectul FLIP – Școala de Bani pe Roți. Despre educația financiară pentru copiii din România am scris mai multe pe blogul nostru, aici.

Educația financiară prin joc continuă și după atelierele Flip, și după jocul online Flipiada, de data aceasta printr-o competiție de tip treasute hunt la Constanța, în datele de 31 iulie și 21 august: Jungla Urbană – Money Edition. Aici, tinerii de 14-25 ani se pot înscrie completând acest formular și să participe la un mare treasure hunt de educație financiară prin orașul Constanța. Cursa se va întinde pe o distanță de 10 km, pe raza Municipiului Constanța și a Stațiunii Mamaia. Participanții cunosc doar punctul de start – City Park Mall Constanța, iar misiunea lor va fi să parcurgă în cel mai scurt timp traseul, trecând prin mai multe puncte de control, a căror localizare o vor afla doar descifrând indiciile, care vor avea ca temă principală banii.

Ce premii sunt în joc?

  • Premiul I: 1000 lei/ pers. – 4000 lei/echipă
  • Premiul al II-lea: 700 lei/ pers. – 2800 lei/ echipă<
  • Premiul al III-lea: 500 lei/ pers. – 2000 lei/echipă

De unde a apărut Jungla Urbană?

Concursul se află la cea de-a 10-a ediție și este bazat pe o metodologie concepută la Piatra-Neamț de către voluntarii Asociației de Sprijin Comunitar ”ACS” începând cu anul 2009, având ca obiectiv să favorizeze lucrul în echipă, socializarea și calitățile de leadership ale concurenților. Concursul Jungla Urbană a trecut prin 9 ediții cu peste 1000 de concurenți, peste 600 de voluntari implicați și mai mult de 6000 de ore de voluntariat. A fost numit de către Ministerul Tineretului și Sportului ca fiind Proiectul de Tineret al anului 2015 în domeniul Sport. Mai mult, în anul 2019 a fost finalist la Proiectul de voluntariat al anului în domeniul Sport la Gala Națională a Voluntariatului.

Anul acesta, Jungla Urbană va fi organizată în Municipiul Constanța pe 31 iulie și 21 august de către Asociația Școala de Valori și Banca Comercială Română, în parteneriat cu City Park Mall și Asociația de Sprijin Comunitar ”ACS”, cu sprijinul Primăriei Municipiului Constanța. Partener de mobilitate este Autonom, iar suporterii evenimentului sunt Coca Cola, Nestle și Strauss. Mulțumim ONG-urilor partenere în acest proiect: Constanța – Capitala Tineretului din România 2021-2022, Corpul European de Solidaritate, Creative Plus, Font Constanța, 4Team Excellence.