Mă numesc Geanina Țurcanu și predau istorie de peste 17 ani. Am devenit profesor pentru că în copilărie eram fascinată de pedagogii care dincolo de conținuturi ale lecției, transmiteau emoții.

Cred că perspectiva mea legată de a fi profesor, ține un pic și de idealismul de a schimba lumea și atunci profesia asta este despre a influența, despre a schimba.

Consider că la momentul actual, rolul profesorilor se îndreptă mai degrabă către poziția de facilitator. Îmi doresc mereu să descopăr lucruri noi pe care să le aplic în metodele mele de predare. Cred în formarea de comunități, în implicare și că fiecare dintre noi poate schimba ceva. De aceea, atunci când una dintre colegele mele mi-a prezentat apelul Școlii de Valori pentru programul EDU Networks nu am ezitat și am participat împreună cu alți colegi la completarea formularului de aplicare.

Cu gândul la schimbare, la comunitate și la valori, am inițiat acest jurnal, unde la fiecare câteva serii de sesiuni EDU Networks voi scrie despre experiența mea din cadrul atelierelor.

Să vorbim însă puțin despre viața de profesor și de ce consider necesar să ofer un feedback despre acestea, atât profesorilor, cât și inițiatorilor.

Cum erau elevii acum 17 ani și cum sunt acum

Poate la începutul carierei mele erau mai multe obstacole. Sunt și diriginte și realizez că pe măsură ce copilul capătă încredere în tine, înregistrezi multe progrese, atât în zona disciplinei, cât și a formării valorilor.

Noile generații de copii nu mai sunt doar receptori de informații, de aceea trebuie să regândim un pic disciplinele din altă perspectivă, din cea a implicării copiilor în actul educațional, a atragerii lor în sfera valorilor. Până la urmă valorile rămân aceleași, diferența este însă că acum copilul este partener activ în procesul educațional.

Obstacolele cu care se confruntă profesorii din România

Profesorii trebuie să formeze competențe, însă de multe ori examenele la nivel național necesită aspecte care țin mai mult de memorare. Trebuie să existe mai multă responsabilitate, atât de partea profesorului, cât și cea a părintelui, să ne asumăm anumite atitudini și comportamente prin care ne punem amprenta asupra copiilor. Poți greși atât în calitate de profesor, cât și de părinte. Important este să identifici aceste greșeli  și să faci o remediere în zona aceea, doar în felul acesta putem  să avem o șansă la o societate în care să vorbim de plus valoare.

Există însă un curent negativ al modului în care se scrie despre sistemul educațional în presă. Acest lucru ne afectează pe noi profesorii în mod direct. Ne pierdem tot mai mult autoritatea în fața claselor. Izolarea nu e o soluție și autoritatea poate fi redobândită printr-o muncă susținută, de echipă, atât cu elevul, cât și cu părintele.

Despre dezvoltarea personală la profesori

Nu toți avem creativitatea și flexibilitatea necesară să elaborăm materiale creative, inedite și spectaculoase care aduc copilul într-o zonă de interes și atunci de cele mai multe ori nemulțumirea colegilor vine din faptul că pe zona de dezvoltare personală se întâlnesc uneori cu modele teoretice, ei având de fapt foartă multă nevoie de modele practice. Când tu rămâi închistat în tipare, nu ai cum să transmiți decât ceea ce este în tipar. Ori dezvoltare înseamnă să ieși din zona de confort, să depășești tiparul.

De ce este importantă ca relația dintre cadrele didactice să fie cât mai apropiată

Pentru că doar în felul acesta se poate construi. O relație bazată pe valorizarea celuilalt, pe cooperare, duce într-o direcție care ne ușurează munca la clasă foarte mult. Acolo unde noi profesorii cooperăm între noi putem, avem mult mai multe rezultate în privința formării de atitudini, comportamente, la elevi.

Ce impresie mi-au făcut până acum atelierele EDU Networks

Atelierele sunt valoroase  pentru că în urma lor obții anumite informații care te ajută să te analizezi mai bine, să îți evaluezi activitatea, ce înseamnă să fii profesor într-o lume care este în schimbare și căreia tu trebuie să i te readaptezi.

Programul de formare EDU Networks este binevenit pentru că îi pune pe profesori să mediteze cu privire la limitele lor. Astăzi, de exemplu, s-a conturat foarte bine nevoia de cooperare dintre profesori. Noi profesorii generăm schimbare și atunci e cu atât mai mult necesar să cooperăm pentru a schimba cu adevărat lucrurile.

Cu ce sper să mă întorc la finalul sesiunilor EDU Networks la elevii mei

În general, sunt un om optimist, am un entuziasm care într-un fel sau altul îi molipsește și pe elevii mei. Mi-ar plăcea să mă întorc la clasă cu abordări noi, pe care să le pot aplica.

Lego Serious Play

Azi am avut parte pentru prima dată de această experiență, și îmi sună interesant. De ce? Pentru că profesorii trebuie să-și construiască perspectiva lor, în același timp necesitând să se confrunte cu cea a celorlalți, dar și să-și negocieze perspectiva în cadrul grupului. E foarte greu să spui lucruri despre tine, iar și mai greu să fii sincer. Copiii n-au probleme în zona asta, în cazul lor însă totul depinde numai de deschiderea noastră.

Aplicabilitate

Există diferențe, inclusiv între colegi, din perspectiva generației, reperele se schimbă de la o generație la alta, iar lentila prin care copiii privesc lucrurile este diferită.

Anumite exerciții din cadrul sesiunilor EDU Networks pot fi făcute cu elevii, dar și cu părinții pentru a stabili o mai bună comunicare, la nivel de școală și familie, cei doi piloni importanți în educația copilului. În general la clase încerc să dezvolt partea aceasta a gândirii critice, a empatiei, și atunci o parte din exercițiile abordate până acum în programul EDU Networks le pot folosi la orele de dirigenție. Chiar voi aplica exercițiul hărții intergeneraționale, în echipă cu părinții.

Din fiecare lucru se poate învăța, totul depinde doar de flexibilitatea și disponibilitatea noastră. Chiar daca resimțim nevoia de rigoare, aceste exerciții care duc la dezvoltarea gândirii laterale sunt binevenite. Fiecare exercițiu poate fi adaptat într-un fel sau altul, depinde de creativitatea noastră.

Părerile colegilor

Părerile colegilor sunt împărțite, fiecare conștientizează că o abordare non-formală presupune o vulnerabilitate mai mare, de aceea perspectiva fiecăruia este legată de cât de vulnerabili pot deveni, de cât de mult își pot depăși propriile tipare. Însă atunci când se raportează la activitățile efectuate în cadrul sesiunilor, profesorii conștientizează cât de important este efortul de echipă.

Despre traineri

Trainerii sunt foarte deschiși. Am remarcat în rândul lor dorința de a se raporta la învățământ ca la o schimbare ce poate fi făcută cu oameni și prin oameni, de a promova acel tip de profesor care ne-a influențat pe fiecare dintre noi.

În sistemul educațional există oameni care construiesc și sunt extraordinari, din păcate însă uneori, ei nu sunt vizibili. Pentru oamenii care construiesc, pentru cei care dăruiesc necondiționat, am toată iubirea din lume pentru ei, dar mai am și acest jurnal, care sper să vă fie de ajutor.

P.S.: În urma măsurilor pentru prevenirea răspândirii virusului Covid-19, școlile au fost închise. Această situație ne-a dat puțin planurile peste cap tuturor, însă ne adaptăm. Am realizat foarte repede că trebuie să ne continuăm activitatea și să ne mutăm în online. Este greu, mai ales pentru profesorii mai în vârstă, dar învățăm, ne mobilizăm și ne solidarizăm. Te invit să faci și tu parte din campania #TuCeFaciAcum, să participi la atelierele de integrare digitală, marca Școala de Valori, să îți continui activitatea din siguranța casei tale și să îi protejezi pe ceilalți prin reducerea interacțiunilor sociale. Eu voi reveni curând cu noi povești despre cum tehnologia digitală mă ajută să-mi predau lecțiile la distanță, dar și despre atelierele Edu Networks! #TuCeFaciAcum