Curajul de a descoperi orice este atributul copiilor, curiozitatea îi face să nu se oprească din a în magazina cunoștințe, de a încerca să descopere lumea, și de a se descoperi pe ei înșiși, cu toate că întâmpină, de cele mai multe ori, bariere puse chiar de către membrii familiei sau de profesori. Mereu auzim replici precum „așa nu se face,” „nu te-ai săturat să încerci”, sau „nu este de tine”. Această curiozitate poate fi direcționată către acțiuni concrete, prin care elevii își descoperă abilitățile, le dezvoltă  cu ajutorul informațiilor primite de la profesori și experimentează noi lucruri, sub îndrumarea părinților.

Dar câți dintre elevi știu care le sunt abilitățile pe care pot conta mai târziu când vor să decidă ce carieră li se potrivește? Câți dintre ei știu ce competențe trebuie să-și dezvolte, astfel încât abilitățile să le fie puse în valoare? Câți primesc sfaturi despre carieră la școală sau în familie?

Cu toții știm că ceea ce oferă școala nu este destul pentru elevi, pentru a-i motiva să continue pe calea cunoașterii și a învățării, ei au nevoie să conștientizeze importanța acestor informații în viața de zi cu zi și că acestea îi vor ajuta în procesul pe care îl vor urma spre jobul pe care și-l doresc.

Susținerea interesului pentru orientarea în carieră, chiar în cadrul școlilor poate să îi motiveze pe elevi să aibă rezultate mai bune la învățătură, să-și dorească dezvoltarea potențialului și să participe la ore. 

În proiectul Career Bus Bacău, desfășurat de Școala de Valori cu susținerea UNICEF, elevii au parte de următoarele ateliere:

        Valori;

        Career Bus;

        Joburile Viitorului;

        Olympics;

        Comunicare Non-Violentă;

        Play4TechnicalSkills;

        Consiliere Vocațională.

 Alexandru Blănaru este trainer la Școala de Valori în cadrul proiectului Career Bus Bacău șile-a fost alături elevilor, le cunoaște nevoile, dorințele și abilitățile. Toate acestea sunt necesare pentru a putea să-și construiască un plan de carieră: „Lecții. Teme. Teste. Reprezintă ciclul zilnic al elevului care ar trebui să-i alimenteze curiozitatea, motivația și să-i ofere cunoașterea de care are nevoie pentru viitor, însă, din păcate, cu toții vedem ca acestea nu sunt suficiente și este mare nevoie de ajutor. De aceea, Școala de Valori prin proiectul Career Bus, ediția a doua, vine în sprijinul elevilor și al profesorilor cu activități de orientare în cariera prin metode non-formale interactive. Din experiența mea ca trainer partener, am susținut zeci de ateliere în cadrul acestui proiect, iar ceea ce am observat că motivează elevii sa fie interesați de carieră și viitorul lor sunt informații relevante, de actualitate livrate prin jocuri de echipa și provocări desprinse din realitatea prezentă. Un atu al proiectului vine și din faptul ca elevii au parte de mai multe întâlniri succesive, care construiesc una după alta o imagine de ansamblu asupra realități unei cariere.”

Alexandru este de părere că abandonul școlar ar putea fi redus cu ajutorul atelierelor de consiliere în carieră, deoarece acestea îi fac pe elevi să-și descopere interesele și abilitățile, dar și competențele pe care trebuie să le dezvolte ulterior, pentru a ajunge să aibă jobul la care visează. „Când elevii sunt implicați și stimulați prin astfel de activități este greu să rămână indiferenți. De aceea, când astfel de proiecte au loc în sala de clasă, ele aduc un suflu nou, care inspiră din nou setea de cunoaștere. Acest lucru este minunat și cu siguranță contribuie la reducerea abandonului școlar, pentru că școala devine locul unde se întâmplă lucruri frumoase, care scot elevii din monotonia ciclului formal repetitiv.”

Proiectul Career Bus este parte a programului “Împreună pentru viitor”, Educație Incluzivă de calitate – facilitarea tranziției de la gimnaziu la liceu, desfășurat de UNICEF Romania și de partenerii săi.