Terminarea liceului reprezintă pentru mulți tineri momentul când apar primele întrebări despre profesie, despre ce meserie li se potrivește și cum pot ajunge să aibă viața pe care și-o doresc. Proiectele în care pot sta de vorbă cu profesioniști din diverse domenii reprezintă pentru ei șansa de a putea înțelege cum funcționează piața muncii, cum se pot adapta la un loc de muncă sau chiar dacă pot lucra într-un anumit domeniu. 

Atelierele desfășurate sub denumirea de „Bibliotecă Vie” le dau tinerilor posibilitatea de a pune întrebările care îi frământă și de a găsi răspunsuri direct de la sursă. 

Participanții din proiectul CreȘTEM Viitor au fost puși față în față cu specialiști din domeniul STEM din cadrul companiei Raytheon Missiles and Defense. „Cărțile Vii”: Lisa Bates, analist predictiv,  Andreas Rossu, manager programe de Tehnologie Digitală și Ron Sinclair, inginer șef, le-au dat sfaturi tinerilor și le-au povestit din experiența lor profesională, dar și de viață, un cumul de informații menit să îi ajute să afle răspunsul care să-i ghideze în următoarele etape.

Pasionați și ei de materiile STEM, participanții au dorit să știe cum este meseria de inginer, care vor fi provocările la primul interviu, dar și de la primul job. Mulți au vrut să știe și dacă este necesar să urmeze o facultate sau doar de cursuri de calificare pentru primul loc de muncă. Alte întrebări au vizat lucrul în echipă, dar și cum îi va ajuta în viața profesională abilitățile soft. Și cât de mult trebuie să țină cont de pasiuni când aleg un job. Au avut curiozități legate și de activitățile companiei în care muncesc cele 3 „Cărți Vii” – Raytheon Missiles and Defense, mai exact, care sunt soluțiile și produsele companiei în România, provocările și oportunitățile întâmpinate în pandemie și în plin război, cum funcționează inteligența artificială, cum folosește acest instrument Raytheon Missiles and Defense, dar și cât de mult cântărește o diplomă de studii superioare dacă vrei să lucrezi în această companie. 

Andreas Rossu este de părere că tinerii ar trebui să urmeze cursurile unei universități, pentru că le va fi utilă, la un moment dat. „Pentru mine, facultatea mi-a lărgit orizontul și mi-a oferit numeroase oportunități. Interacțiunea cu alți tineri cu interese comune cu ale mele, dar și interacțiunea cu profesorii m-au ajutat să setez fundația a ceea ce a urmat să fac în carieră. Practica din cadrul facultății mi-a arătat mai clar cum avea să arate viitorul loc de muncă. Bineînțeles că, chiar și după terminarea facultății, am continuat să învăț în fiecare zi.”

Și se pare că învățarea continuă pe tot parcursul vieții este un „must” care dă rezultate în Statele Unite și este din ce în ce mai luat în seamă și la noi. Angajatorii pun accent pe dorința de evoluție a celui care ocupă un loc în echipă. 

Participanții au aflat și că studiile superioare sunt atât de importante, în prezent, încât în Statele Unite sunt companii care, odată ce ești angajat, sunt dispuse să îți plătească studiile ca tu să devii și mai bun în domeniul tău.

Lisa Bates, o altă „Carte Vie” care i-a inspirat pe participanții din proiect, susține că învățarea pe tot parcursul vieții este extrem de importantă și îi va ajuta să țină pasul cu cerințele profesionale, cu tehnologia și cu domeniul în care activează. „Eu mi-am continuat studiile superioare la 40 de ani și am obținut diploma de Master la vârsta de 44 ani. Nimic nu este imposibil, dar cu siguranță a fost mult mai greu. În prezent, am depășit vârsta de 50 ani, dar continui să iau cursuri de calificare și urmează să obțin doctoratul. În fiecare zi învăț și planific care este următoarea certificare pe care doresc să o obțin. Vă recomand tuturor să învățați pe tot parcursul vieţii pentru a rămâne relevanți în domeniul în care profesați, pentru a fi la curent cu cele mai noi statistici și tehnologii din domeniul respectiv.”

Întrebările au vizat și abilitățile soft, deoarece angajatorii pun accent în timpul interviului, dar și după, la job, pe aceste valori personale. Ele ajung să completeze abilitățile tehnice și uneori să încline balanța când vine vorba despre angajare. „Cărțile Vii” au susținut că gândirea critică, scrierea, puterea de convingere și inteligența emoțională au un loc important și sunt valorificate în companie. „În ziua de azi, a scrie coerent și a ști să faci o prezentare, dar și cum să susții un discurs convingător sunt abilități atât de necesare, nu doar în industria noastră, ci în orice domeniu ai vrea să profesezi”, a completat Lisa Bates. Iar colegul său, Ron Sinclair, a sublinia că și „să asculți atent și activ este o abilitate foarte importantă pe care nu mulți dintre noi o mai avem în ziua de azi”.

Tineri au vrut să știe și cum trebuie să arate CV-ul lor pentru a avea succes la interviu. Ron Sinclair i-a sfătuit pe tineri să își treacă în CV toate abilitățile tehnice, iar la interviu să se concentreze pe abilitățile soft precum comunicarea, ascultarea activă, lucrul în echipă și puterea de convingere. El susține că prezentarea abilităților soft este foarte importantă deoarece acestea pot „cântări” la interviu mai mult decât abilitățile tehnice, pentru că acestea pot fi ușor de învățat la locul de muncă. De cele mai multe ori, intervievatorul pune întrebări nuanțate tocmai ca să remarce capacitatea de ascultare și comunicare a potențialului angajat.

Iar Lisa Bates le-a explicat tinerilor cum pot ajunge să lucreze în industriile tehnice, fără a avea experiență. Din punctul său de vedere, este foarte important să înceapă un internship încă din timpul facultății, pentru a se obișnui cât mai repede cu task-urile și modul de lucru. Un alt aspect important este găsirea unui mentor, pe cineva care știe bine meserie și care îți poate facilita procesul de învățare.  

Justinian este unul dintre participanții din acest an din proiectul CreȘTEM Viitor, a fost la atelierul de „Biblioteca Vie” și susține că, pentru el, internetul este o sursă infinită de resurse accesibile și una dintre variantele de învățare care ar lua locul cursurilor de la facultate: „Consider că, în ziua de azi, este mai ușor ca niciodată să fii autodidact. Spre exemplu, chiar și dacă nu voi merge la universitate, pot folosi internetul pentru a accesa toate cursurile de la o universitate prestigioasă precum Massachusetts Institute of Technology: MIT. Această instituție a publicat cursurile în mod gratuit și poți avea acces la toată curricula, cursuri, cărți, chiar și la temele studenților.” 

Acesta susține că „Biblioteca Vie” l-a ajutat să înțeleagă cum funcționează industria ingineriei și o consideră cea mai folositoare experiență avută cu specialiști care lucrează în domeniul STEM.  „Nu numai că ni s-au împărtășit detalii tehnice, dar ni s-au împărtășit și experiențe de viață ale unor oameni cu cariere impresionante. „Life hack-urile”, așa cum le-am numit în timpul workshop-urilor, sunt informații foarte folositoare din interiorul industriei ingineriei, pe care le poți obține fie prin zeci de ani de experiență fie, cum e și în cazul nostru, de la oameni care au acea experiență deja.” 

Proiectul CreȘTEM Viitor este la a doua ediție, în primul an, 30 de elevi au trecut prin aproape 400 de ore de mentorat, meditații la materiile STEM și ateliere „Bibliotecă Vie”. Toți participanții au avut o promovabilitate de 100% a examenul de Bacalaureat și o creștere a notelor obținute, chiar și cu 3 puncte. Proiectul desfășurat de Școala de Valori cu susținerea Raytheon Missiles and Defense urmărește ca participanții să aibă note bune la BAC, dar și să își găsească locul la facultățile cu profil tehnic din țară și din afară, pentru că vor fi pregătiți pentru următoare etapă personală și profesională.