Jurnal de Prof: Atelierele Edu Networks – din offline în online. Importanța muncii în echipă

Să treci de la ore la catedră în online peste noapte nu este ușor, am cunoscut greutățile acestei acțiuni pe propria noastră piele, atunci când ne-am adaptat conținutul atelierelor pe care le efectuam față în față, pentru a putea continua livrarea lor și în online. Am văzut în asta o oportunitate pentru a veni în ajutorul celor ce fac educație, a ajuta la realizarea digitalizării, într-un ritm accelerat, și ne-am folosit de tehnologie pentru a aduce experiența de învățare mai aproape de comunitatea noastră.

Între 12 martie și 15 aprilie am fost super busy cu integrarea digitală a 1.665 de profi. Nu puteam avansa fără a face acest pas important. Pentru unii dintre profesori, mai ales cei trecuți de o anumită vârstă, mediul online este ceva complet nou, iar pedagogii au avut nevoie de asistență în zona de asimilare a tehnologiei digitale.

Am reluat apoi de unde am rămas cu atelierele din cadrul proiectului Edu Networks. Profesorii au întreprins eforturi inimaginabile în această perioadă, a reieșit din aceasta nevoia lor de a se conecta cu elevii și de a-și continua activitatea; felul în care s-au mobilizat, au oferit timp prețios studiului și aprofundării unor abilități noi,  demonstrează încă o dată dorința lor de a construi, de a se instrui în continuare, de a influența micuți oameni și a schimba lumea.

Profesorii dedicați sunt mereu dispuși să descopere modalități noi pentru a se conecta cu tinerele generații, dar mai ales să investească timp în dezvoltarea lor personală, pentru a putea fi mereu în pas cu noua ordine a lumii.

Acest proces de adaptare și familiarizare cu digitalul înseamnă însă mai mult de atât, înseamnă să ne conectăm unii cu alții, să fim atenți, înțelegători și să facem punte comună pentru atingerea scopului nostru suprem: binele și educația elevilor.

Pentru a descoperi cum putem veni în întâmpinarea nevoilor profesorilor participanți în atelierele Edu Networks, am rugat-o pe Geanina Țurcanu, alături de care documentăm seria de articole Jurnal de Prof, să ne răspundă la câteva întrebări despre cum decurg sesiunile Edu Networks din online.

Școala de Valori: Am aflat în articolul trecut că deși erai familiarizată cu mediul online, ai găsit extrem de folositoare atelierele de integrare digitală, în mod special Modulul Microsoft. Cum a fost însă experiența participării la Sesiunea Edunetworks, după ce atelierele s-au mutat din offline în online?

Geanina: A fost o experiență benefică pentru noi, în ceea ce privește familiarizarea noastră cu diverse platforme din mediul online.

A fost o perioadă în care am învățat și am experimentat pentru a lucra la clasă cu acel tip de platformă care să ne favorizeze activitatea și totodată să fie accesibilă și pentru noi și pentru elevi.

Școala de Valori: Care crezi că este diferența dintre atelierele Edu Networks la care ai participat face to face și cele online?

Geanina: E o mare diferență. Nu toate exercițiile care pot fi utilizate în mediul real pot fi utilizate în mediul virtual. Există o anumită inflexibilitate a ta de care te lovești dacă exercițiul este de tipul: să încercăm un exercițiu legat de sunet. Scoatem sunetul căluțului și batem din palme.

Un astfel de exrcițiu îl poți face în mediul real, dacă îți cunoști în calitate de formator foarte bine grupul căruia i te adresezi. Riscul de a fi perceput  și interpretat  și cumva dus înspre ridiculizare este foarte mare.

Formatorul trebuie într-un fel sau altul să treacă dincolo de online și să ajungă la formabil.

Școala de Valori: Cum se descurcă trainerii?

Geanina: Cred că și lor le este greu. E ușor să interpretezi de o parte și de alta a ecranului. Facem lucrurile astea automat așa că pe o cameră neagră, oferta de a interpreta devine mult mai extinsă și variată.

Eistă exemple reușite, precum Tiberiu Geogescu, care a avut răbdare când noi ne-am pierdută-o pe a noastră  și într-un fel sau altul răbdarea lui a potențat nerăbdarea noastră și a folosit-o pentru a ne ajuta să înțelegem. Nu e singurul de altfel. Doar că pentru un formator mai tehnic mediul online e mai ofertant.

Pentru un formator care dezvoltă partea ce ține de creativitate, e mult mai greu iar mediul online devine chiar anxios. Trebuie să cauți să controlezi foarte bine timpul. O sarcină mare și un timp scurt și invers o sarcină mică și un timp lung sunt surse de frustrare pentru participanți.

Școala de Valori: Cum putem fi aproape unii de alții atunci când vorbim de sprijinul pe care ni-l putem oferi unii altora, chiar și online?

Geanina: Trebuie înțeles în primul rând că fiecare dintre noi avem propriile limite. Impunerea unor teme  și studiul unor materiale cu 30 de minute înainte de sesiune, nu sunt cea mai bună manieră de a ne apropia.

Dacă , de o parte și de cealaltă, se înțelege că ceea ce se face, nu e cu scopul de a justifica faptul că muncim, ci muncim pentru că vrem ceva  mai bun, fiecare în dreptul  profesiei lui și a dezideratului autoimpus, ei bine acesta e începutul apropierii dintre oameni.

Atunci când fiecare renunță la suspiciune și interpretări, abia atunci începem să vedem și rezultatele. Prin urmare cred că trebuie să ne înțelegem reciproc.

Școala de Valori: Cum crezi că ți-a influențat până acum conținutul educațional din cadrul sesiunilor Edu Networks modul de predare? Ce diferențe remarci?

Geanina: Cred că din fiecare experiență am învățat ceva. Un exercițiu pe care l-am văzut și pe care într-o formă sau alta o să-l adaptez pentru clasă, se va regăsi acolo la un moment dat.. Important este să vrei. Pentru mine diferențele au fost date tocmai de zona de digitalizare a noastră și consider că în perioada asta am învățat și mi-am dezvoltat această zonă.

Școala de Valori: Care sunt exercițiile pe care le-ai agreat cel mai mult? Dar cele la care ai fi renunțat?

Geanina: Exercițiile pe care le-am agreat au fost cele de echipă cu sarcini clare și pe un timp de gândire nu foarte mare, m-am mobilizat mult mai bine.

Exercițiile pe care nu le-am agreat au fost cele cu timp foarte mare de răspuns, și cele legate de spargerea gheții, de tip-să emitem sunete.

Dar, repet, e o perspectivă proprie prin urmare am voie ca această perspectivă să fie limitativă, unele lucruri ni se potrivesc, altele pur și simplu nu.

Feedback-ul Geaninei ne ajută să integrăm mai bine nevoile beneficiarilor noștri în atelierele Edu Networks și să aducem schimbările necesare pentru îmbunătățirea sesiunilor, în contextul actual. Creem noi contexte de învățare și ne ajutăm unii pe alți în toate demersurile pe care le facem. Această perioadă este despre învățare, înțelegere, adaptare, un întreg proces pentru care este nevoie de muncă, timp, dedicație, dar mai ales, muncă de echipă.